Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
14-18: Want helden sterven nooit!


Door Jennifer Schreurs / Foto's Luk Monsaert

Paasavond 20 april 2014, een kleine honderd  jaar na de start van de Eerste Wereldoorlog, gaat de spektakelmusical 14-18 in première in de Nekkerhal in het Belgische Mechelen. Het is de nieuwste show van Studio 100 en de opvolger van de succesproductie Daens uit 2008.


Het verhaal
Terwijl in Nederland vooral de Tweede Wereldoorlog bekend staat als de oorlog die de meeste invloed heeft gehad, is het de Eerste Wereldoorlog die in België bekend staat als de ‘grote’ oorlog. Jan Decleir vertelt aan het begin van de show hoe de oorlog begon voor het kleine land. Hoewel de generatie van nu deze oorlog niet heeft meegemaakt en misschien niet eens meer familieleden heeft die dit wel hebben meegemaakt, is de Eerste Wereldoorlog een verhaal dat moet worden blijven verteld. ‘Want we zijn allemaal kinderen van de grote oorlog’, aldus Decleir. De helden die toen voor de vrijheid van België hebben gestreden, mogen niet vergeten worden. Want helden sterven nooit!

Behalve het oorlogsverhaal op zich, wordt in deze musical vooral de invloed van de oorlog op de burgers van toen weergegeven. Jonge, onschuldige mannen die geen idee hebben wat hen te wachten staat, worden gemobiliseerd om te strijden voor het land. De vier jonge hoofdpersonages, Jan (Jelle Cleymans), Albert (Bert Verbeke), Fons (Jonas van Geel) en Kamiel (Lander Depoortere) zijn bloedbroeders vanaf hun kinderjaren en ze leken een vrolijke toekomst tegemoet te gaan vol liefde, vriendschap en dromen, maarde oorlog gooit op een ondenkbare manier roet in het eten. De verhaallijnen van de personages zijn dan wel fictief, er schuilt vast  een kern van waarheid in en is daardoor des te meer ontroerend.

De voorstelling
Nadat er bijna 2.000 mensen plaats hebben genomen op de gigantische tribune, is het tijd om het spektakel te laten starten. De eerste tonen die worden ingezet zijn die van de Last Post, die tot op heden nog elke dag in Ieper bij de Menenpoort wordt gespeeld ter nagedachtenis aan allen die gesneuveld zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog. Vervolgens wordt het verhaal ingeleid door verteller Jan Decleir waarna het publiek meteen wakker wordt geschud.  De tribune begint namelijk naar voren te rijden, waardoor iedereen recht afstevent op de oorlogstaferelen die op het toneel plaatsvinden. Het leidt al snel tot een oncomfortabel gevoel wanneer je beseft dat je op dat moment deel uitmaakt van de aanvaller waarvoor iedereen op het toneel aan het vluchten is… De verhoudingen staan meteen op scherp.

Al snel is duidelijk dat 14-18 inderdaad een spektakelmusical is. Niet alleen vanwege de rijdende tribune, maar ook door de grote bewegende decorstukken, de drie levende paarden die tijdens de show af en toe langs daveren en de vele special effects. Het publiek komt op sommige momenten ogen te kort, maar gelukkig zijn er aan de zijkant van de tribune schermen geplaatst waarop de personages ook te volgen zijn. Ondanks de grootsheid van de voorstelling, zijn de meeste personages en verhaallijnen klein en intiem gehouden en dankzij de regie van Frank van Laecke komen deze goed tot hun recht.

Cast & creatives
Net als bij Daens, is er voor deze musical ook weer een topcast gevonden. De combinatie Jelle Cleymans en Free Souffriau is al eerder succesvol gebleken en is ook nu weer magisch. Samen zorgen zij tijdens het prachtige duet ‘Wanneer’ voor kippenvel van het begin tot aan het einde. Bert Verbeke zorgt als Albert voor de komische noot tijdens de voorstelling. Want hoewel het oorlogsverhaal serieus is en een happy end ontbreekt, weet Verbeke op een geloofwaardige manier een flinke portie humor in te brengen. Andere acteurs als Jonas van Geel, Jo de Meyere, Peter van de Velde, Maaike Cafmeyer, Louis Talpe en Lander Depoortere staan allemaal garant voor ijzersterk spel. Het ensemble doet echter niet onder voor de hoofdrolspelers. Het draagt de show en zorgt voor indrukwekkende samenzang. Deze zangstukken zijn wellicht nog mooier dan de solostukken uit de show. Opvallend zijn een aantal leden uit het ensemble, waarvan het jammer is dat ze geen grotere rol hebben zoals: Jan Schepen, Fabrice Pillet, Hilde Norga, Anke Helsen, en nog vele anderen.

Het creatieve team wordt geleid door Frank van Laecke (regisseur), Allard Blom (Script & Liedteksten) en Dirk Brossé (Compositie & Orkestdirectie). Dit is hetzelfde team als bij Daens en het zal geen gemakkelijke opgave zijn geweest om met deze musical de vorige productie te evenaren of te overtreffen. Toch is het gelukt. De muziek van de hand van Dirk Brossé klinkt op een aantal momenten wel erg bekend, maar dat maakt eigenlijk helemaal niets uit. De muziek is prachtig en de compositie staat als een huis. Het is onder andere dankzij de rijdende tribune en de krachtige muziek dat het lijkt alsof het publiek midden in een film terecht gekomen is.

Tot slot
Wilt u dit – niet te missen – spektakel live beleven? Kijk dan op www.1418.nu voor meer informatie over de voorstelling en voor tickets.
TIP: als u tickets wilt bestellen, kies dan voor een plek op Tribune A. Hoewel er bij de andere tribunes schermen hangen, is het zicht en de beleving vanaf tribune B en C beduidend minder.