Door Chantal Kunst / Foto's David Heukers
Sweeney Todd, één van de meesterwerken van schrijver/componist Stephen Sondheim is eindelijk weer te zien in Nederland. Sondheim schreef in zijn 26e levensjaar de teksten voor West Side Story en sindsdien componeerde hij de muziek voor onnavolgbare klassiekers als Follies, A Little Night Music, Into The Woods en natuurlijk Sweeney Todd.
Op 13 oktober 1993 was deze musical voor het eerst te zien in Nederland met Ernst Daniël Smid en Simone Kleinsma in de hoofdrollen. In het sfeervolle Zonnehuis gaat op maandag 23 mei de nieuwe Nederlandse Sweeney Todd in première.
Sweeney Todd vertelt het verhaal van Benjamin Barker, een barbier die onterecht veroordeeld is, zijn vrouw en kind kwijtraakte en nu zint op wraak. Samen met mevrouw Lovett, de eigenaresse van een slecht lopende bakkerswinkel, vinden ze een lucratieve manier om wraak, bloedzucht en pasteien te combineren en wordt zo Sweeney Todd, de bloedbarbier van Fleet Street. René van Kooten speelt de titelrol en Vera Mann neemt mevrouw Lovett voor haar rekening. Haar mevrouw Lovett is hoopvol, droogkomisch met Amsterdamse tongval en heerlijk nuchter. Van Kooten als Sweeney is breekbaar, maar sterk en charmant tegelijk. Zijn vocalen zorgen meerdere malen voor kippenvel, maar ook zijn komische timing samen met Vera brengen de voorstelling naar een hoger niveau. Het duet aan het einde van de eerste akte “Mooie Vrouwen” (Pretty Women) vertolkt door Van Kooten en Henk Poort (Rechter Turpin) is prachtig. De stemmen van de mannen vloeien harmonieus samen, zoals Sondheim het bedoeld moet hebben.
De gehele cast en niet te vergeten het orkest, is zo ontzettend getalenteerd dat het bijna vreemd is om bepaalde personen uit te lichten. Het ensemble kenmerkt zich door de sterke vocalen, snelle gedaantewisselingen en strak uitgevoerde choreografieën (in handen van choreografe Chiara Re) en verdienen niets dan lof.
Luc Steegers als Anthony is de ontdekking van de voorstelling. Zijn vertolking van het adembenemend mooie nummer Johanna leek voor hem geschreven. Zeker de reprise van het nummer waarin Sweeney, Anthony, Johanna (Michelle van de Ven) en de bedelares (Marjolein Teepen) samen zingen, is minstens zo beeldschoon en tegelijkertijd absurdistisch. De combinatie van humor, horror en de prachtige muziek zorgen voor bizarre, maar mooie momenten in de voorstelling.
Mitch Wolterink, die dit jaar een Musicalaward heeft gewonnen voor zijn vertolking van Angel in RENT, zet wederom een topprestatie neer als een enorm aandoenlijke Toby. Ook Teepen als bedelares, die steeds korte intermezzo’s in het verhaal lijkt te leggen, steelt de show. De vertaling ligt in handen van Koen van Dijk en slaat daarmee de spijker op zijn kop. Het is zo subliem vertaald dat het net lijkt alsof het origineel in het Nederlands geschreven is. Daarnaast is er optimaal gebruik gemaakt van de locatie, door in en rond het publiek te spelen en brengt het decor je gelijk terug naar het 19e-eeuwse Londen.
Deze voorstelling bewijst maar weer eens dat musical een fantastisch genre is, dat er niet per definitie een groots en over-de-top decor nodig is, dat er ook musicals bestaan die ontroeren, die niet teruggrijpen naar een flinterdun en voorspelbaar plot én dat niet alle musicals zoetsappig zijn. Deze musical verdient alle lof voor de durf, de geestige combinatie van horror en humor en de meeslepende en moeilijke, maar prachtige zangstukken.
Sweeney Todd is slechts vijf weken te zien, exclusief in Het Zonnehuis in Amsterdam-Noord, net voorbij de NDSM-werf. Voor meer informatie: www.sweeneytodd.amsterdam
{besps}Sweeney_Todd_Zonnehuis_2016{/besps}