Tekst en beeld Andy Doornhein
Vandaag heb ik een heel bijzondere theater ervaring mogen beleven. In het nieuwe theater in Barneveld, waar op 21 september aanstaande de Nederlandse versie van 40-45 de Musical in première zal gaan, heb ik de eerste tien minuten 40-45 de Musical mogen beleven.
En een belevenis is het geworden, want binnen 10 seconden werd ik het verhaal ingezogen. Het geluid van deze voorstelling komt niet via zaal versterking naar je toe, maar het spektakel mag je beleven met een koptelefoon op. Hierdoor zit je volledig in je eigen bubbel en dit is een compleet andere manier van theater ervaren.
De voorstelling vangt aan met een introductie in het Palast Theater. Op de achtergrond zie ik een western film en het intro liedje roept al snel veel emoties op. Als de intro ten einde is dan breekt de hel op aarde los. Een vliegtuig knalt de zaal in en bommen knallen naar benden en komen tot ontploffing. Dit moment is zo realistisch. Je voelt de trillingen tijdens het bombardement door je lichaam vliegen. Dit is de start van ontzettend veel emoties die loskomen. Ik vergeet gewoon dat we op rijdende tribunes zitten. Deze dansen in deze eerste minuten bijna continu door de zaal heen.
Tien minuten zijn zo voorbij maar ik mag eerlijk zeggen dat deze tien theatrale minuten heel veel indruk op mij hebben gemaakt. Het is nog even wachten tot we de deze voorstelling in zijn geheel mogen bekijken, maar ik ben ervan overtuigd dat studio 100 met 40-45 de Musical heel veel indruk gaat maken.
Dat het voor de cast ook een mooi moment was, was duidelijk te merken. Voor hen is het ook een bijzondere ervaring. Jasper Kerkhof straalt van oor tot oor. Hij vertelt in geuren en kleuren hoe bijzonder deze voorstelling is. Hoe totaal anders het repetitie proces is geweest omdat het ook technisch zo’n gecompliceerde voorstelling is. Veiligheid staat in alles voorop. De eerste repetities zijn in vol zaallicht gedaan en pas toen iedereen de routes goed onder controle had, is het licht uitgegaan en dat is echt heel bijzonder. Het idee dat je bij een botsing met een tribune, de tribune het altijd gaat winnen, maakt je heel scherp.
Ook dat via de in-ears ( oortjes die de acteurs in hebben ) uiteraard de muziek te horen is , kan nu zonder dat het publiek dat hoort of merkt, de regisseur of de toneelmeester informatie doorgeven.
Jeroen Phaff en Marleen van der Loo vertellen mij dat deze voorstelling fysiek al heel zwaar is maar ook emotioneel. Het is gewoon een mooi en intens verhaal.
Er zal de komende weken nog keihard gewerkt gaan worden daar in Barneveld. Ik kijk uit naar de première voorstelling om mij volledig te laten verrassen door het spektakel 40-45 De Musical.
Lees hier de recensie van 40-45 de Musical Vlaamse editie
Klik hier voor tickets