Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Fiddler On The Roof wordt Acdatevka

Fiddler On The Roof wordt Acdatevka


Op zondag 5 november was Theaterparadijs aanwezig bij de première van de musical 'Fiddler On The Roof'. Een bijzondere première. In de eerste plaats, omdat niemand minder dan Thomas Acda de hoofdrol van Tevye speelt en in de tweede plaats vanwege de ophef die is ontstaan rond de persoon van regisseur Ruut Weissman. Ondanks het feit dat verschillende bekende Nederlanders wellicht gehoor hadden gegeven aan de boycot van deze première is de sfeer er niet minder om. Een groot aantal bekende Nederlanders is aanwezig en de Wim Sonneveldzaal is tot de laatste plaats bezet.

Zolang het zaallicht niet gedoofd is, zijn we als toeschouwer getuige van een gemoedelijk dorpstafereel. Alle bewoners van Anatevka zitten gezellig bij elkaar alsof het een ontspannen zaterdagmiddag betreft. Zodra het donker wordt, zetten ook de spelers zich in beweging en begint het verhaal over de jiddische melkboer.

'Fiddler on the roof' vertelt het verhaal over Tevye en zijn vijf dochters. Twee van hen zijn nog te jong om te trouwen, maar tijdens de musical zien we wel hoe de drie oudste dochters hun keuze voor een partner maken. Traditiegetrouw worden in het dorpje Anatevka de meisjes uitgehuwelijkt. Door hun eigen ouders of door een koppelaarster. Ook in het gezin van Tevye maakt de koppelaarster haar opwachting. Maar oudste dochter Tzeitel heeft inmiddels haar hart verpand aan de kleermaker Motel en biecht haar vader op dat ze niet wil trouwen met de slagersweduwnaar Lazer Wolf. Ook tweede dochter Hodel valt met hart en ziel voor haar leraar Perchik en reist hem achterna naar Siberië. Het sympathieke aan Tevyes karakter is dat hij graag wil vasthouden aan de Joodse tradities, maar niet de barse vader is die zijn dochters zijn wil oplegt. Hij luistert naar ze en geeft hun gevoelens en gedachten de ruimte. Toch wordt de wil van zijn derde "kleine" Mus hem teveel. Als zij stiekem trouwt met een Rus en niet met een Joodse man, wil hij haar niet meer kennen.

De rol van Tevye is Thomas Acda op het lijf geschreven. Òf de creatives achter deze musical hebben er alles aan gedaan om de 'Fiddler on the roof'-jas Acdafähig te maken, dat kan ook. In ieder geval legt Thomas Acda veel van zijn eigen onbeholpen raakheid in het karakter van Tevye en dat doet de voorstelling meer dan goed. Ondanks het feit dat het originele 'Fiddler on the roof' in 1966 in Nederland het levenslicht zag, wordt de tekst en het verhaal anno 2017 nergens oubollig of gedateerd. Het spel is helder, het verhaal duidelijk en het thema tijdloos. Het decor heeft iets weg van een appartementencomplex ('ghetto' klinkt zo buitengesloten). Het zicht op de verschillende huiskamers geeft bij tijd en wijle een intrigerend beeld van het leven in de Joodse gemeenschap. Zó mooi en vernuftig gedaan. En onder in het gebouw speelt dan zeer sfeervol het strijkorkestje onder leiding van Jeroen Schleifer.

Wat deze musical nog een extra dimensie geeft, zijn de spelers. Vanaf de eerste scène is duidelijk dat de cast uit een gemêleerd gezelschap bestaat. Het lijkt wel alsof vooral dat leidend is geweest bij de toewijzing van de rollen. Het is een verademing dat de spelers in de eerste plaats gekozen lijken te zijn voor de vertolking van hun personage in het verhaal en niet zozeer op naamsbekendheid of zang- en danskwaliteit. Al mag die laatste er zeker wel zijn. Want vanaf de start spat de energie en het speltempo van het podium. Een groot compliment ook aan Pim Veulings voor de prachtige eigenzinnige choreografieën die door het ensemble vol overgave worden uitgevoerd. Punt van aandacht is nog wel de zangkwaliteit van sommige spelers. De liederen kunnen nog winnen aan dynamische opbouw. Het is allemaal even hard (gebelt) en bij sommige castleden is de vermoeidheid of de premièrespanning in hun stemmen terug te horen. Dat is eigenlijk het enige minpuntje aan wat verder een zeer geslaagde productie mag heten.

'Fiddler On The Roof' speelt tot april in acht grote theaters. Voor kaarten en voor meer informatie kunt u kijken op www.eventim.nl of op www.musicals.nl