Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Grandioze reprise van de voorstelling de Grote Drie: Adèle, Conny en Jasperina

Recensie Hans van Oort 

De musical Adèle Conny Jasperina, werd terecht onderscheiden met de award voor de Beste Kleine Musical 2018. De Grote Drie over Adèle Bloemendaal (11-01-1933/21-01-2017), Conny Stuart (05-09-1913/22-08-2010) en Jasperina de Jong (07-01-1938) maakte in 2017 een zegetocht langs de Nederlandse theaters. Wegens het enorme succes en ‘volle’ zalen keren de Grote Drie exclusief terug in het DelaMar Theater in Amsterdam van 11 tot en met 22 juli 2018. Deze productie van de Graaf&Cornelissen Entertainment, naar een idee van Hans Cornelissen, brengt de drie theaterdiva’s samen op het podium hetgeen in werkelijkheid ondenkbaar was. Alle drie deze theaterdiva’s waren stuk voor stuk een ‘Grande Dame’ aan het Nederlands Toneel. Graag hadden we in werkelijkheid een gezamenlijk concert willen zien maar nu beleven we dan toch een concert van deze Grote Drie vormgegeven met opmerkelijke prestaties door de Grote Drie van vanavond: Ellen Pieters (genomineerd voor haar rol als Adèle Bloemendaal met een Musical Award voor de beste vrouwelijke hoofdrol), Frédérique Sluyterman van Loo en last but not least Hanneke Drenth. De dames worden bijgestaan door hun assistent David van den Tempel als Gabriël.

Het verhaal.
Drie Grande Dames uit de Nederlandse theaterwereld staan dan eindelijk samen op het toneel! Zal dat wel goed gaan zo’n hele avond? Adèle Bloemendaal krijgt uit het buitenland een uitnodiging om samen met haar bekende collega’s Conny Stuart en Jasperina de Jong een programma te presenteren. Een club rijke Hollandse emigranten boekt de sterren tegen een zeer aantrekkelijke gage dus weigeren is eigenlijk geen optie! Maar slagen de dames erin om als drie vorstinnen tegelijk één show te maken? Ze zijn immers gewend alle drie een hoofdrol te spelen!

De Grote Drie 043 foto Roy Beusker

De voorstelling.
Wanneer het doek opgaat bevinden de dames Adèle (liggend als diva op een bank) en staan Conny en Jasperina in de huiskamer van Bloemendaal voor de eerste repetitie voor de buitenlandse theaterboeking. Bloemendaal steekt van wal met het door haar bekende nummer ‘De vleselijke woning’, komisch en zo wáár, zij wordt al snel bijgestaan door Stuart en De Jong met prachtige nummers als ‘Theater’, de ‘Minutenwals’ en het bekende ‘Zeur niet’. We zijn getuige van verschillende repetities waarin heel wat facetten naar voren komen. Vooral de aardigheden, de eigenaardigheden en is er enige jaloezie? De dames zijn ervan overtuigd dat ieder op zich wel een avondvullende voorstelling kan presenteren. Uiteindelijk gaat het om het gezamenlijke concert, waarvoor het drietal is geboekt, in het buitenland. Wordt dit nu wel zo’n groot succes? Daarvoor moet je de voorstelling bezoeken.

Tijdens de tournee was deze voorstelling al fantastisch en een groot succes nu bij deze reprise blijkt dat de dames en hun assistent enorm zijn gegroeid. Het script van Lars Boom is uitstekend en de theaterdiva’s staan realistisch op de bühne alsof ze zijn teruggekeerd voor deze voorstelling. De zangkwaliteit is mooi, de motoriek prachtig en er wordt uitstekend geacteerd waardoor de ‘sterren’ van deze avond de theaterpersoonlijkheden van weleer tot leven brengen. Bravo Ellen Pieters, Frédérique Sluijterman van Loo, Hanneke Drenth. David van den Tempel speelt de rol van Gabriël als assistent van de drie dames een belangrijke bijrol. Hij is namelijk de organisator van het evenement in het buitenland boekt de hotels, regelt de kleding en zorgt dat het geld binnenkomt! Van den Tempel loopt als een rode draad door de gehele voorstelling acteert uitstekend, soms heel vriendelijk soms heel streng, hij heeft heel wat te stellen met de dames! Verdienstelijk en met gevoel wordt het prachtige nummer: ‘Je laat ze echt niet in de steek’ gezongen op tekst van Guus vleugel en gecomponeerd door Joop Stokkermans. Adèle wordt prachtig vertolkt door Ellen Pieters, ze speelt Adèle niet ze is het ten voeten uit compleet met de schaterlach die we van Bloemendaal gewend waren. Pieters zingt haar nummers vol overtuiging, zoals ‘Zachtjes breken’ maar schuwt ook de carnavalskrakers niet zoals: ‘Lou der ligt een lijster in de la’ en ‘Wat heb je gedaan Daan’. Fréderique Sluijterman van Loo is een echte Conny Stuart, geloofwaardig en met de juiste motoriek. Sluijterman van Loo zingt overtuigend ‘Het is over’ waarbij je het verdriet voelt en je kippenvel krijgt terwijl zij ook ‘Herr Heinzelman’ onlosmakelijk verbonden aan Stuart zingt. Hanneke Drenth geeft gestalte aan Jasperina de Jong, koeltjes maar ook met gevoelige momenten, Drenth excelleert met het nummer ‘Veenbrand’ van Joop Stokkermans en Ivo de Wijs. De Jong speelde de hoofdrol in de musical ‘Fien de la Mar’ hieruit zingt Drenth het gevoelige ‘Om alles’ dat emotioneel overkomt en echt ontroerd.

scenefoto degrotedrie 183

Gedurende deze voorstelling horen we het ene na het andere muzikale hoogtepunt. Wat is er toch veel mooie muziek geschreven voorzien van prachtige teksten door o.a. Guus Vleugel, Harry Bannink, Joop Stokkermans, Annie M.G. Schmidt en vele anderen. Een aaneenschakeling van bekende nummers passeren de revue zoals: Dobbe, dobbe, dobbe, Ik hou zo van die Amsterdamse kroeg, Wat voor weer zou het zijn in Den Haag en vele andere. Een 5 sterren voorstelling. Komisch, serieus met vileine aspecten. De carrière verhalen en de levensgeschiedenis van de Grote Drie komen ruimschoots aan bod en aan het eind voor de voorstelling heb je het idee dat je de ‘Grande Dames’ heel goed hebt leren kennen.

Deze absolute Top Musical wordt met gevoel begeleid door een live combo o.l.v. Nico van der Linden aan de vleugel en is mooi vormgegeven door regisseur Paul van Ewijk. Decorontwerp, belichting, kostuumontwerpen, licht en geluidontwerp en pruiken & visagie verdienen een dikke 10. Deze musical nog niet gezien? Of graag nog een tweede keer willen zien? De allerlaatste mogelijkheid om deze unieke voorstelling te bezoeken tot en met 22 juli in het DelaMar Theater Amsterdam.

Info: www.degraafencornelissen.nl plaatsbespreken: www.delamar.nl