Stanley Burleson gaat in de nieuwe Stage Entertainment musical Aladdin de rol van Geest spelen. Burleson was al eerder te zien in onder andere Cats, Miss Saigon, Evita, Sister Act en vele andere producties.
Wat een verrassing
"Leuk dat jij het een verrassing vindt dat ik weer in een grote musical ga spelen. Maar ik heb natuurlijk wel vaker gespeeld, maar dan in wat kleinere settings. Ik wissel dat af met choreograferen en regisseren. De laatste keer dat ik gespeeld heb was 'We Will Rock You' en daar waren we klaar mee in februari. En sinds die tijd heb ik inderdaad niet veel meer gedaan behalve dan achter de schermen. Daarnaast wat dingen voorbereid en ontwikkelt."
Niks vertellen
"Het was mij wel bekend dat ik dit zou gaan doen. Het is gewoon een jaar uitgesteld, ja we moesten een jaar lang ons mond houden hierover. Dus voor mij was het niet zo’n verrassing meer dat ik in deze musical ga spelen. Op een geven moment zijn er audities geweest. Ik heb daar, zoals je begrijpt, ook aan mee gedaan en toen werd het duidelijk dat ik dit mocht gaan doen. Alleen net als een heleboel andere voorstellingen is ook deze productie een jaar uitgesteld. Gelukkig mag het nu naar buiten en dat we weer opengaan in september. Dat is echt een verademing, we zijn daar zo aan toe."
Bad guy – Good guy
"Ik ben het met je eens dat de rol van Geest ook echt bij mij past. Het is een hele leuke rol. Het is eens een keer wat anders. Ik ben wat meer bekend als de bad guy, wat ik heerlijk vind om te spelen. Nu eens de omgekeerde wereld, een good guy, hij vervult wensen en is grappig. Dat is voor mij een leuke uitdaging en weer eens iets anders dan wat ik gewend ben. Dat is ook de reden dat ik er met zo veel overtuiging instap."
Het leven staat op zijn kop
"Ik heb al heel wat jaren in Scheveningen gespeeld. En spelen is natuurlijk fantastisch maar je moet wel je sociale leven op hold gaan zetten. De komende anderhalf jaar is het Aladdin voor en Aladdin na. Hopelijk kan ik tussendoor ook nog eens een keertje thuis op de bank gaan zitten. Dat is wel een commitment die je moet willen doen. Voor deze rol dacht ik, ja dat wil ik nog wel een keer doen. Ik heb daar niet lang over hoeven nadenken. De productie heb ik al een keer gezien in Hamburg en hierdoor weet ik dat deze rol zo geweldig is. De uitnodiging om auditie te doen voor deze rol heb ik dan ook meteen gegrepen. En nu heb ik deze rol en ga ik er ook helemaal voor."
Blijft er tijd over
"Of ik naast het werk in deze productie nog andere dingen kan doen weet ik niet. Ik maak de komende maanden nog twee producties af. Eén daarvan is bijna af en dat is Zodiac. De volgende is The Sound of Music want daar doe ik de choreografie voor. Daarna ga ik me een tijd alleen maar op Aladdin focussen. Misschien zal ik hier en daar nog wel wat kleins doen, maar ik kan mij echt niet meer veroorloven om een hele choreografie te doen terwijl ik zelf acht keer per week in een voorstelling moet spelen. Vroeger heb ik dat wel gedaan maar dat gaat echt niet meer. Je bent dan gewoon een beetje moe en dan is er niets leuks meer eigenlijk om extra te doen. Dat ga ik proberen om te voorkomen. Zo nu en doen zal ik mij best wel eens voor iets kleins inzetten, even iemand helpen of zo, maar ik ga niet maandenlang dubbelen. Dat heb ik afgezworen. We komen op een leeftijd dat dit niet zo makkelijk meer gaat. De rek is er gewoon een beetje uit."
Conditie
"Zo rond 10 augustus gaan de repetities beginnen. Gelukkig heb ik wel het afgelopen jaar gewoon aan mijn conditie gewerkt. Het is in zo’n periode heel gevaarlijk om gewoon op de bank te gaan zitten. Ik ben best wel in shape als ik dat zelf mag zeggen. Dat is voor deze rol ook wel belangrijk want het is een behoorlijk rennen en vliegwerk."
Coronaperiode
"Toen de coronaperiode begon had ik het na een maand al in de gaten, dit gaat lang duren. Ik heb het toen omgedraaid en bedacht mij; wat nu als ik deze periode een sabbatical zou gaan nemen? Dan ga je niet thuis zitten kniezen. Dan ga je van de tijd genieten en leuke dingen doen, zover die mogelijk zijn. En dat heb ik gedaan, ik heb de tijd genomen om nieuwe dingen te maken. Die zijn nu klaar en kunnen ergens in de komende jaren uitgevoerd worden. Vanaf oktober ben ik gewoon full time aan de slag met Zodiac en de Sound of Music. Voor mij voelt het weer als een hele lange tijd geleden dat ik verplicht werd om thuis op de bank te gaan zitten."
Sound of Music
"Bij de Sound of Music heb ik, omdat er meer dans in voorkomt, ook wel wat meer werk nu. We hebben deze voorstelling in Nederland al een paar keer eerder mogen zien. Die voorstellingen waren ook leuk en succesvol. Na een gesprek met regisseuse Carline Brouwer waren we beide wel van mening dat het een beetje moderne touch zou mogen hebben. Uiteraard ben je wel gebonden aan een bepaalde periode waarin het verhaal zich afspeelt, iets voor het begin van de Tweede Wereld Oorlog, maar we willen er met de ogen van nu naar kijken. Hoe gedragen kinderen zich nu, hoe bewegen kinderen zich nu. We proberen er ook af en toe wat verrassingen in te verwerken. Het wordt wat speelser en zeker niet zo gepresenteerd zoals we al zo vaak gezien hebben. Voor een deel moet je trouw blijven aan wat de kracht van een voorstelling is, maar er is af en toe ruimte om eens een beetje uit de band te springen. Het publiek wilt ook verrast worden. Bij Aladdin zal dat ook gebeuren, absoluut."
Aladdin
"Ik heb, zoals ik al vertelde, Aladdin in Hamburg gezien. Het enige wat ik van dit verhaal kende was de tekenfilm. De live-action film was toen nog lang niet uit. Die beelden uit die tekenfilm die zitten je op je netvlies gebrand. Dan komt meteen de vraag hoe gaan we dit nu live in het theater doen? Dat kan natuurlijk helemaal niet. Je gelooft het echt niet, maar het schijnt toch te kunnen. In Hamburg was ik behoorlijk verbaasd wat voor magie ze hebben kunnen toevoegen. Hoe ze een tapijt kunnen laten vliegen en hoe ze het publiek het idee kunnen geven dat die geest toch alles voor elkaar kan toveren. Allemaal heel slim gedaan en live, vlak voor je neus. Toen ik dat in het theater zag was ik eigenlijk de tekenfilm helemaal vergeten."
"We gaan een behoorlijk uitvoerig decor zien, je waant je echt in die stad en in dat paleis. Het is geen houtje touwtje productie, het is echt een groot klassieke productie. En geloof mij, ik ga niet vliegen. Aladdin en dat meisje gaan op dat vliegende tapijt en ik blijf met beide benen op de grond."
Jonge cast
"Dat in de cast zoveel jonge mensen zijn heeft natuurlijk te maken met het feit dat Aladdin een jonge jongen is en dan kies je daar iemand voor die pas een paar jaar bezig is. Hij heeft natuurlijk nog niet de kans gekregen om zoveel verschillende producties te doen dat die beroemd is geworden. Voor deze rol is het veel belangrijker dat je een geloofwaardige jonge jongen neerzet, die Aladdin zoals wij die kennen uitstraalt. Sowieso belangrijker dan dat er een bekende naam aan verbonden is. Het is ook leuk dat je met zo’n nieuwe productie ook weer nieuwe talenten een kans kan geven om zichzelf op zo’n groot toneel te kunnen profileren. Het leven zou ook doodsaai worden als we telkens maar weer dezelfde namen voorbij zagen komen.
En dat is ook de reden dat ik het de afgelopen tijd wat rustiger heb gehouden zodat jij tegen mij kan zeggen, wat leuk dat jij weer mee doet. Ik hoop dat ik je niet ga teleurstellen."