Door Robin Peeters - foto's The Singing Factory
In 2018 was ‘Magdalena’ de eerste creatie die The Singing Factory op de planken bracht. Niet zonder succes. De reacties waren lovend en de voorstelling werd een hit. Zes jaar later brengt de musicalproducent de voorstelling opnieuw naar het theater en dit in een herwerkte versie: de muziek en het script van Sam Verhoeven en Wanne Synnave kregen een update, Jervin Weckx mocht zijn eerste stappen als regisseur zetten en een hoop nieuw talent krijgt de kans om in een professionele setting te schitteren. Opnieuw met succes: deze ‘Magdalena’ is zonder enige twijfel de sterkste creatie van The Singing Factory en bulkt van het aanstormend talent waardoor het de trip naar de Hobokense Blikfabriek meer dan waard is.
The Singing Factory pakt de afgelopen tijd graag uit met voorstellingen met maatschappelijk relevante thema’s. Denk aan ‘Muerto’ over kindsoldaten en ‘If I Fall’ over de gevaren van sociale media. Met ‘Magdalena’ brengen ze een productie die wel erg actueel is. “Met de regelmaat van een klok komt de katholieke kerk in het nieuws. Veelal in een negatief daglicht. Meer en meer komen verhalen naar boven over misbruiken en wantoestanden die in dit instituut zijn voorgevallen,” aldus producent Diederik Van Durme. Heel recentelijk was er nog de televisiedocumentaire ‘Godvergeten’ waarin nogmaals duidelijk werd welke vreselijke wantoestanden zich allemaal hebben afgespeeld achter de deuren van dit instituut. “Ook buiten onze contreien speelden zich in instellingen van de kerk mensonterende taferelen af. Het verhaal van de Magdalena-wasserijen, dat zich hoofdzakelijk in Ierland afspeelde, is daar het schromelijk bewijs van,” vult de producent aan. Het laatste van dergelijke kloosters sloot overigens pas de deuren in 1996. Sindsdien werden al verschillende massagraven ontdekt met honderden babylijkjes. Allemaal kinderen die geboren werden in de kloosters.
De voorstelling vertelt het schrijnende verhaal van 30.000 jonge vrouwen, die verplicht in zo’n Magdalena-klooster gedumpt werden, waar ze dagenlang, van vroeg tot laat, dwangarbeid moesten uitvoeren in barre omstandigheden. Het publiek maakt kennis met drie meisjes die elk om een andere reden naar een klooster worden gestuurd: Rose is ongewenst zwanger, Emma heeft een vriendje – wat haar moeder niet kan verkroppen – en de vader van Sarah en Alice kan de eindjes amper nog aan elkaar knopen en ziet geen andere optie dan zijn dochters naar het klooster te sturen. In het klooster zwaait Zuster Margaret de plak. Ze voert er een schrikbewind en alle meisjes die er terecht komen, breken vroeg of laat.
Een heftig dat verhaal dat vooral in de tweede akte donker en beklemmend aanvoelt. De verrassend frivole eerste akte zet het publiek op dat vlak alleszins op het verkeerde been. Hoewel een topsong als “In De Goot” de sfeer meteen goed weet te zetten – en daarna veelvuldig gebruikt wordt als muziek tussen de changementen – zijn er behoorlijk wat nummers die vooral de hoop van de jongeren in de verf zetten: het troostende ‘Meisje Aan Het Water’, het cynische nonnennummer ‘Avondgebed’, het typische musicalduet ‘Wij Met Twee’ en het wervelende ‘Dorpsfestival’ om er enkele te noemen. Het is ook in die laatste song dat het formidabele jongerenensemble echt alles uit de kast kan halen. De spelvreugde spat van het podium in de prima choreografie van Kylian Campbell.
Die getalenteerde groep jongeren is een constante in alle voorstellingen van The Singing Factory en dat is nu absoluut niet anders. ‘Magdalena’ is zelfs duidelijk geschreven om die kwaliteit optimaal uit te spelen: veel koorzang en grote ensemblescènes die prima tot z’n recht komen op het grotere speeloppervlak.
Ook individueel zit het meer dan goed met deze lichting musicaltalenten. Zo is er het opmerkelijke musicaldebuut van de 21-jarige Yinte Verhoeven. Als zuster Stella is ze in de tweede akte de katalysator van de opstand in het klooster waarbij ze moet ingaan tegen de wil van zuster Margaret. Het is geen cadeau om als nieuwkomer te moeten opboksen tegen een sterk op dreef zijnde Ann Van den Broeck, maar Verhoeven deed het met verve. Ook wanneer niet veel later haar nummer muzikaal foutief werd ingezet, herpakte ze zich meteen en werkte ze de song op formidabele wijze af. ‘Als u naar mij luistert’ werd zo één van de hoogtepunten van de avond mede door de prachtige meerstemmigheid met Van den Broeck en Ivan Pecnik (Eerwaarde Walsh). Eveneens één van de vele sterke songs van Wanne Synnave en Sam Verhoeven, die voor ‘Magdalena’ een formidabele partituur geschreven heeft.
Het uitzonderlijke talent van Lotte Villays kon al in verschillende andere producties van The Singing Factory gezien worden en ook nu weet ze uit te blinken als de zwangere Rose. Haar bevallingsscène gaat door merg en been. Mauro Janssens schitterede al in in zijn musicaldebuut in ‘Kamp Delta’ en ook in ‘Magdalena’ weet hij het publiek te raken als Aeden, het liefje van Emma, een rol die prima vertolkt wordt door Emma Vanthielen.
Het is ook vooral dat laatste personage wiens verhaallijn het meeste body gekregen heeft. De achtergronden van Rose, Sarah en Alice worden weliswaar uitgeklaard in de tekst van Wanne Synnave, zij het wel eerder summier. In z’n script, dat geregeld de typische musicalconventies volgt, kiest Synnave ervoor om het verhaal niet-lineair te vertellen. In combinatie met het prima regiedebuut van Jervin Weckx zorgt dit voor een strakke spanningsboog en krijg je een voorstelling die in twee keer 45 minuten als een trein voorbijraast.
Info en tickets: www.singingfactory.be
Gezien op zaterdag 20 april in de Blikfabriek in Hoboken.