Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Musical '40-45': Grensverleggende en unieke theaterbeleving

Vorig jaar ging op 7 oktober de musical ‘40-45’ in première in het Pop-up theater in Puurs, net onder Antwerpen. Het concept van Studio 100 oprichter Gert Vehulst werd aangekondigd als spektakel-musical. De hoge verwachtingen die daarmee samenhangen zijn waargemaakt: de musical verkocht al zoveel tickets dat het inmiddels de succesvolste Vlaamse musical ooit is. Op 3 mei was het de première van Bert Cosemans als vader Emile, Michiel De Meyer als Louis en Jo Hens als Staf. De Meyer speelt al vanaf de start mee in het ensemble en is nu volwaardig lid van de hoofdcast. 

Het verhaal (script Allard Blom en Frank Van Laeke, tevens regisseur) speelt zich af in Antwerpen, vlak na de eerste wereldoorlog. Staf en Louis Segers worden met een jaar verschil geboren, de ene dokter in opleiding, de andere garagist. Ze groeien op in een warm nest. De broers zijn hartsvrienden en niets lijkt hun band te kunnen breken. Tot het onvermijdelijke gebeurt: de Tweede Wereldoorlog breekt uit. Louis wordt verliefd op de Joodse Sarah en gaat in het verzet. Staf voegt zicht bij de SS. Het verhaal bevat daarmee wat clichés die wij eerder in andere musicals zagen, storend is dat echter niet. De confrontaties tussen de gezinsleden zijn puur en overtuigend.


Met acht bewegende tribunes die continue door de enorme theaterhal bewegen en geluid via individuele hoofdtelefoons is ’40-45’ absoluut een vernieuwende en unieke theaterbeleving. Op de vloer rijden motoren, auto’s, een trein en cirkelen de tribunes rond een neergestort vliegtuig. Ondanks het adembenemende spektakel blijft het verhaal aangrijpend, intens en intiem. Een verhaal dat ook doorverteld moet worden aan nieuwe generaties. Deze première was een ‘educatievoorstelling’ voor scholieren, een mooi initiatief dat ook bij Soldaat van Oranje wordt toegepast. De muziek van Steve Willaert en Will Tura is sfeervol en prachtig ingespeeld door het Symfonieorkest Vlaanderen. Er is helaas geen live orkest, wat een gedeelte van de charme wegneemt.

Nieuwkomer Cosemans zet een meer dan geloofwaardige en aimabele vader neer die worstelt met de keuzes van zijn zoon Staf, gespeeld door Hens. Hens deelt de SS opvattingen stelling, koel en zeer overtuigend en neemt daarmee afstand van zijn familie. De Meyer speelt een perfecte Louis: passievol en aandoenlijk. Hij voel zich minderwaardig ten opzichte van zijn gestudeerde broer en grote liefde Sarah, maar gaat letterlijk en figuurlijk door het vuur voor zijn idealen. Een van de muzikale hoogtepunten van de voorstelling is ‘Blijf bij mij’ van Louis en Sarah.


De vergelijking met ‘Soldaat van Oranje’ ligt voor de hand. Bij beide producties dient het spektakel het verhaal en is oorlog het thema. Ze ademen voor mij echter allebei een unieke eigen sfeer. Studio 100 zet met ’40-45’ een vernieuwende (technische) standaard in theaterland en laat opnieuw zien dat het tot meer in staat is dan alleen ‘kids’ entertainment. Deze productie is grensverleggend en nóg groter en spectaculairder dan voorganger ‘14-18’ en is een must see voor elke musicalliefhebber. Het is de reis vanuit Nederland naar België meer dan waard.

Gezien 3 mei Pop-up theater Puurs