Door Jochem Le Cointre / Foto Peggy de Haan
Op het podium staan stoelen klaar, opgesteld met de voorkant naar het publiek, de piano staat links daarvan. Het DeLaMar theater, rood belicht, stroomt langzaam vol. De Uitmarkt-gangers komen af op een uniek voorproefje van RENT, dat vanaf 6 oktober is te zien.
In het DeLaMar Theater wordt tijdens de Uitmarkt in Amsterdam op zondag 28 augustus een introductie gegeven van RENT. De voorstelling die eerder in het M-lab stond – het 'theater laboratorium' voor alternatieve musicals in Nederland dat vorig jaar haar deuren moest sluiten – komt dit najaar naar het DeLaMar. De originele versie van de musical, geschreven en gecomponeerd door Jonathan Larsson in 1996 in New York City, werd al gauw een wereldwijd succes. Wellicht mede door de tragiek die rond de componist hing: hij overleed op de dag van de première op jonge leeftijd aan een gebarsten slagader.
De regie en vertaling van de Nederlandse versie van dit najaar is in handen van Daniël Cohen. Waarom RENT en ... waarom is de musical vandaag de dag relevant?
Cohen: “Larsson wilde de Hair van zijn generatie schrijven.” Wat de musical voor Cohen zo tijdloos maakt is het thema van vergankelijkheid. Mede door de tragiek van de componist, met zijn vroege dood, en het thema van de AIDS epidemie, komt de sterfelijkheid aan de orde. “Je voelt bijna met elke noot dat Larsson ons vertelt om elk moment dat ons gegeven is te koesteren, want het kan zo voorbij zijn.” Hiermee heeft Larsson met RENT zijn eigen testament achtergelaten, vertelt Cohen. “Hij stelt ons de vraag: wat kunnen we leren van de mensen die de dood elke dag in de ogen kijken?”
De cast, die na opkomst op de stoelen heeft plaatsgenomen, wordt kort voorgesteld. Aan de hand van het verhaal worden de karakters van de acteurs stuk voor stuk toegelicht. Over het eigenlijke plot, dat Larsson baseerde op de opera 'La Bohème' van Puccini, wordt weinig vertelt. Het thema levensgenieters ('bohemians') blijkt uit de liedjes die de cast aan het einde van de presentatie zingt: “live every moment, now.”
Regisseur Daniël Cohen wordt gevraagd wat het stuk voor hem persoonlijk betekent. Hij ontmoette de ouders van Larsson zelf, en regisseerde de musical al eerder. “Ik ben een kind van de AIDS-crisis.” Welke thema's zijn nu belangrijk, als het tijdsbeeld zo anders is dan midden jaren negentig?
Daarop heeft Cohen een bijzonder treffend antwoord. Het is volgens hem niet de taak van theater om een tijdsbeeld te schetsen. “Dan kun je beter een geschiedenisboek lezen.” Maar juist de universele thema's maken RENT tijdloos en kunnen daarmee het moderne publiek raken.
Na het zingen van de liedjes uit de musical, volgt een daverend applaus en gaan meerdere mensen staan. De cast zong uitbundig en vol passie, toch moet nog blijken of in combinatie met de set en kostuums het verhaal van de musical tot een bijzondere theater-ervaring zal leiden. In elk geval is de 'drive' van regisseur Daniël Cohen het bezoeken van deze musical de moeite waard.
De musical RENT, van M-Lab, met o.a. Rosa Da Silva, Mitch Wolterink, Ruud van Overdijk, is vanaf 6 oktober te zien in DeLaMar theater en in meerdere steden in Nederland. delamar.nl/voorstellingen/rent/