Door Marc Smulders / Foto's Roy Beusker
Mamma Mia is terug in een nieuwe versie met een eigentijdse vertaling, gloednieuw decor, andere choreografie en kostuums. De Graaf & Cornelissen Entertainment brengt deze vernieuwde versie met een doorgewinterde sterrencast. Na de première in 1999 in London was de musical in Nederland al te zien in 2003, 2009 en 2018. Slim om daarom het bestaande patroon te doorbreken en met een frisse nieuwe versie te komen.
Het verhaal kennen wij inmiddels allemaal van film en theater. Sophie, gespeeld door Soraya Gerrits, wil weten wie haar vader is, maar haar moeder Donna (Brigitte Heitzer) laat hier niets over los. Om te zorgen dat haar vader haar kan weggeven op haar bruiloft, besluit Sophie drie potentiële vaders (Rene van Kooten, Dennis Willekens en Barry Beijer) uit te nodigen. De onverwachte confrontatie van Donna met haar turbulente verleden leidt tot veel komische en romantische situaties. Vindt Sophie haar echte vader op tijd voor de bruiloft?
De vertaling van Jeremy Baker is soms even wennen omdat wij onbewust de eerste vertaling in ons brein hebben opgeslagen. Maar Baker zorgt met zijn moderne woordkeuze en gevatte humor voor een eigentijdse vertaling die snel went en past bij deze tijd. Het decor van Eric van der Palen bestaat uit de vertrouwde taverne, deze keer op een draaischijf, wat voor natuurlijke overgangen zorgt tussen de scènes omdat de cast nagenoeg onzichtbaar op en af gaat aan de achterkant van de draaischijf. Choreografe Chiara Re heeft in eerdere De Graaf & Cornelissen producties al laten zien dat zij haar vak verstaat. De ensemble nummers staan ook hier als een huis met energieke choreografieën die je op het puntje van je stoel laten zitten. In Evita voegde Re een prachtige tango toe, in Mamma Mia wordt er heel even de sirtaki gedanst, slim, origineel en passend. Chapeau. De regie van Martin Michel zorgt voor vaart en pit in de voorstelling. Het lichtontwerp van Coen van der Hoeven oogt natuurlijk maar zorgt zeker bij de ensemble nummers en finale voor een extra dimensie. Kostuumontwerper Arno Bremers heeft de overbekende outfits zoals de tuinbroek en de Abba outfits losgelaten en vervangen door kleurrijke modische kostuums. Een lust voor het oog.
De cast, met verder onder anderen Carolina Dijkhuizen (Tania), Wieneke Remmers (Rosie) en Samir Hassan (Sky), levert als geheel een solide prestatie af met degelijk acteerwerk en goede zang. De productie staat daardoor als een huis. Hassan speelt een innemende en gevoelige Sky in plaats van de wat meer 'testosteron versie' uit de voorgaande uitvoeringen. Met name Dijkhuizen steelt de show met haar stage presence, stem en timing. Het nummer 'weet je moeder dit?' met Marvin Sikkema als Pepper is een van de hoogtepunten van de show. Daarnaast valt Barry Beijer (Phil) op die opnieuw laat zien hoe talentvol hij is, zijn comedy timing en mimiek zorgt ervoor dat hij de lachers op zijn hand heeft. In het nummer 'Waag een kans met mij' laat Wieneke Remmers zien een waardige comedy tegenspeler voor Beijer te zijn.
De ultieme feel good musical Mamma Mia is terug: en hoe! Complimenten aan De Graaf & Cornelissen hoe zij deze klassieker nieuw elan en een eigentijdse impuls hebben gegeven. Mamma is tot en met april 2024 te zien in diverse theaters. Ga voor de speellijst en boekingen naar: www.degraafencornelissen.nl
Gezien 10 september 2023 Delamar Theater Amsterdam