Recensie Jeangu Macrooy maakt verpletterend musicaldebuut in Jesus Christ Superstar


Door Marc Smulders / Foto's Jan Versweyveld   

De nieuwe versie van Jesus Christ Superstar ging 21 januari in première in het DeLaMar theater in Amsterdam. De rockopera met muziek van Andrew Lloyd Webber en tekst van Tim Rice uit 1970 wordt gebracht door producent Albert Verlinde en director Ivo van Hove. Deze nieuwe versie doet mij direct denken aan die andere Lloyd Webber classic Sunset Boulevard onder regie van Jamie Lloyd, de theater sensatie van het afgelopen jaar op West End: minimalistisch, duister en heel intens.

Jeangu Macrooy maakt een verpletterend musicaldebuut in spel en zang. Wat een geweldige keuze en ontdekking. Het nummer Gethsemane kan je maken en breken. Macrooy brengt het op magistrale wijze, chapeau. Ook door zijn lengte ontstijgt Macrooy letterlijk en figuurlijk de massa van het excellente ensemble. Het ensemble tilt de voorstelling naar een hoger niveau en geeft de voorstelling een akelig actueel karakter met thema's als macht, opstand, laster en hoop. Het laat zien hoe wispelturig de massa kan zijn en switched van de adoratie van Jezus naar het Romeinse gezag.


Het verhaal wordt grotendeels verteld vanuit het gezichtspunt van Judas, gespeeld door Lucas Hamming. Hamming is geen doorgewinterde acteur maar overtuigt vocaal en met zijn spel. Met name de zelfmoordscene is erg heftig en overtuigend en vraagt veel van Hammings spel. Edwin Jonker en Magtel de Laat spelen Pilate en Mary Magdalene. Jonker speelt heel intens en vurig en trekt de aandacht naar zich toe, erg indrukwekkend. De Laat zingt gevoelig en wonderschoon. Na 'Het was zondag in het zuiden' is dit de Laat's tweede musicalrol en dat smaakt absoluut naar meer, veel meer.


De rollen Caiaphas en Annas worden gespeeld door Richard Spijkers en Jules Avery. De hogepriesters zijn bang voor het afkalven van hun gezag. Beiden zijn vocaal subliem en totaal anders maar vullen elkaar daardoor geweldig aan. Na zijn rol in Grease laat Avery zien ook een compleet andere rol voortreffelijk aan te kunnen, wat een talent, een grote belofte voor de toekomst. Meervoudig Musical Award winnaar Alex Klaasen speelt de angstaanjagende en sadistische King Herod en steelt in een paar minuten de show met zijn solo.


De doorgecomponeerde musical wordt volledig in het Engels gespeeld. De voorstelling is minimalistisch vormgegeven door Jan Versweyveld. Het toneel bestaat uit een ronde schijf waarop de voorstelling wordt gespeeld. Geen props of decorwisselingen, alleen licht, rook en wind maken de voorstelling diep voelend. Het ensemble is gehuld in streetwear. Theaterbezoekers kunnen ook op het toneel plaatsnemen op de zogenaamde superseats en zijn letterlijk onderdeel van het laatste avondmaal met brood en wijn.


Van Hove heeft een intense en rauwe versie gemaakt van Jesus Christ Superstar. Net als Jamie Lloyd's versie van Sunset Boulevard laat deze productie zien dat een uitwerking ontdaan van alle franje indringender binnenkomt bij theaterbezoekers. Jesus Christ Superstar is tot en met september te zien. Een must see.

Meer informatie en kaartverkoop:  https://jesuschristsuperstar.nl 

Gezien 21 januari 2024 - Delamar Theater Amsterdam