Buy website traffic cheap

Recensie ‘Rapunzel’: ode aan de girlpower

|

Ik heb voor het eerst eens een heuse gastrecensente mee kunnen nemen naar een première. Mijn vijfjarige dochter mocht immers als testpubliek fungeren bij de première van ‘Rapunzel’, de nieuwste sprookjesmusicaltelg van Deep Bridge. Een perfecte graadmeter bij een voorstelling met een ‘5+’-label. En wat zei dat doelpubliek? Die wou volgend weekend meteen terug. En de papa? Die was toch wat kritischer en zag een show die een verfrissende ode was aan de girlpower, maar hier en daar wat rommelig oogde en iets te vaak de kaart van de bedenkelijke humor trok.

Recensie ‘Rapunzel’: ode aan de girlpower

‘Rapunzel’ is het vijfde sprookje in vijf jaar tijd dat door de Vlaamse musicalproducent in een nieuw, moderner jasje gegoten wordt. De basics zijn er natuurlijk nog: er is een baby, een heks, een prins, een prinses, een koning, een koningin, paarden, Rapunzel wordt opgesloten in een toren en er is een joekel van een vlecht. “Ik heb geprobeerd met deze Rapunzel een verhaal te vertellen over beperkt worden door de soms absurde regels en wetten van een maatschappij die voortdurend in beweging is. Hoe toon je in zo’n maatschappij dat je niet per se bent wat anderen van je verlangen?” aldus scriptschrijver en regisseur Stany Crets. Een zeer interessant uitgangspunt dat mooi verweven zit in de voorstelling, maar ook ondergesneeuwd geraakt door een overvloed aan ideeën en absurditeiten. Het script is niet altijd van een consistente kwaliteit waardoor je het gevoel krijgt dat de show nodeloos gerekt wordt. Ook voor het doelpubliek zijn twee aktes van 50 minuten meer dan voldoende.

Kwinkslagen zijn fijn om sprookjesmusicals ook voor ouders interessant en geestig te houden al is het niet nodig om die dubbele bodems te expliciet te maken. “Trek mij maar af” (wanneer de koningin (Liv Van Aelst) haar man (Walter Baele) in een rolstoel naar de coulissen trekt), “Kusje. Lager. Lager. Nog veel lager.” (wederom de koning) of “Gooi die lippen maar los, ook de mama’s in de zaal” zijn voorbeelden van niet meteen de meest fijnbesnaarde humor. Geestiger wordt het wanneer de rapen in de moestuin van de heks plots aan het zingen slaan of wanneer Prins Christiaan zijn afkeer voor het koningschap uit. En probeer maar eens niet te lachen met Jervin Weckx en Florian Avoux als koninklijke paarden.

Recensie ‘Rapunzel’: ode aan de girlpower

Het concept van Crets – kunnen zijn wie je wil zijn, breken met rolpatronen en ijveren voor gelijkwaardigheid – komt via de rollen van Prins Christiaan (Laurenz Hoorelbeke) en Prinses Miranda (Jasmine Jaspers) het mooist tot uiting. Twee personages die spot on geschreven zijn en door Hoorelbeke en Jaspers prachtig gelaagd op het podium gezet worden. Jaspers mag nog wat extra uitblinken dankzij een formidabel solonummer van Ad Van Dijk. Het is niet de enige heerlijke musicalsong die de Nederlandse componist voor ‘Rapunzel’ geschreven heeft al zijn het vooral de power ballads die beklijven. Alsof Van Dijk de girlpower, waarvan de show al bol staat, nog extra in de verf wou zetten.

Want naast Jasmine Jaspers staan er nog twee vrouwelijke toppers te schitteren op het podium van de Antwerpse Stadsschouwburg. Zowel Sandrine Van Handenhoven als Helle Vanderheyden zijn ijzersterk als respectievelijk heks en Rapunzel. Het trio tilt eigenhandig de show naar een hoger niveau.

Recensie ‘Rapunzel’: ode aan de girlpower

Ondanks de kritische noten staat het buiten kijf dat het doelpubliek met deze ‘Rapunzel’ een fijne show voorgeschoteld krijgt. Klassiek van decor (Joris Van Veldhoven), maar modern van plot. Al moet het vernieuwende daarvan ook niet overschat worden. Het aandoenlijke en zeer geestige ‘Stok Paard Prins’ (3+) van 4Hoog kent een gelijkaardige boodschap en plottwist en veel hedendaagse kinderboeken houden geen rekening met de conventies uit het verleden. Onze vijfjarige stelt zich er alleszins geen vragen bij of een prinses nu verliefd wordt op een prins of op een andere prinses. Het is weliswaar lovenswaardig dat een grote speler als Deep Bridge dergelijke thema’s, op een luchtige manier, zonder belerend te worden of alles expliciet te benoemen, naar een groot publiek brengt.

Info en tickets: www.deepbridge.be

Gezien op zondag 26 maart 2023 in Stadsschouwburg Antwerpen.