Door Hans van Oort / Foto's Bart Grietens
Een muzikale belevenis met prachtige stemmen en orkestratie
Op 2 september gaat de Opera ‘Rigoletto’ in reprise bij de Nationale Opera als eerste productie van seizoen 2024/2025.
Rigoletto, Kun je te ver gaan in het beschermen van je kind voor de gevaren van de wereld? Verdi’s Rigoletto vertelt het verhaal van een vader die zijn dochter opsluit in een poging haar te beschermen voor zijn verdorven werkgever, de grensoverschrijdende womaniser Hertog van Mantua, tevergeefs, zo blijkt wanneer zijn dochter uiteindelijk tóch verliefd & verleid wordt!
De Opera Rigoletto is een opera in drie bedrijven van Giuseppe Fortunino Francesco Verdi (10-10-1813 / 27-01-1901) op een Italiaans libretto van Francesco Maria Piave, gebaseerd op Victor Hugo’s drama “Le roi s’ámuse” uit 1832. De première vond plaats op 11 maart 1851 in het Teatro La Fenice in Venetië. De wereldberoemde aria ‘La donne è Mobile’ werd op deze première voor het eerst uitgevoerd. Om te voorkomen dat deze melodie op elk straatorgel te horen zou zijn wilde Verdi het stuk niet instuderen tijdens repetities voordat de opera zelf officieel uitgevoerd was. De première was een overdonderend succes en dit betekende een internationale doorbraak voor Verdi. Verdi toont ons een verdorven omgeving, waarin grensoverschrijdend gedrag eerder regel dan uitzondering is. De opera staat nog steeds op een vaste waarde in het operarepertoire en is één van Verdi’s meesterwerken! Rigoletto werd opgevolgd door Il Trovatore (1853) en La Traviata (1854). Deze drie opera’s markeren de ‘middelste periode’ van Verdi’s ontwikkeling als operacomponist.
Wat een prachtige, krachtige, melodieuze, goed geregisseerde RIGOLETTO presenteert De Nationale Opera ons op deze snikhete septemberavond! Een muzikale belevenis met prachtige stemmen, een schitterend orkest in een zeer functioneel decor.
Het verhaal. De ‘nar’ Rigoletto is een van de meest gehate personen aan het hof van de hertog van Mantua. Hij drijft de spot met de echtgenoten en vaders van vrouwen waaraan de hertog zich heeft vergrepen. Wat niemand weet, is dat Rigoletto zelf een dochter heeft, die hij verborgen houdt voor de wereld: Gilda genaamd. Wanneer zijn dochter ondanks al zijn voorzorgsmaatregelen toch door de hertog wordt onteerd, besluit Rigoletto wraak te nemen.
Hij huurt de huurmoordenaar Sparafucile in om de hertog te doden. Gilda, die nog steeds verliefd is op de hertog, besluit zich echter op te offeren en in zijn plaats te sterven.
Regie. Damiano Michieletto, regisseur, kiest ervoor om alle gebeurtenissen van de opera als flashbacks van een psychisch gebroken man te presenteren. De vloek resulteert in Rigoletto’s ontdekking dat hij uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor de dood van zijn geliefde dochter Gilda. Met decorontwerper Paolo Fantin is er voor gekozen om de handeling te situeren in de ruimte waar Rigoletto opgesloten zit nadat hij waanzinnig is geworden. Het decor is een klinische, witte ruimte, maar ook een mentale ruimte waar in Rigoletto’s hoofd kan worden gekropen om zo de gebeurtenissen vanuit zijn perspectief te zien! Regisseur Damiano Michieletto en decorontwerper Paolo Fantin zijn hier bijzonder goed in geslaagd verdienen daarvoor al een groot applaus. Belichting en video zijn in goede handen bij respectievelijk Alessandro Carletti en Roland Horvath en het gehele artistieke team is bijzonder goed geslaagd in een mooi toneelbeeld.
Rigoletto, Roman Burdenko, zet een perfecte geestelijk gestoorde neer. Soms krachtig, soms verdrietig en teder maar vocaal technisch grandioos! Burdenko, studeerde aan de conservatoria van Novosibirsk en Sint-Petersburg en levert de gehele voorstelling door een fenomenale prestatie.
Il Duca di Mantova, René Barbera, speelt en zingt een overtuigende hertog van Mantua. Barbera, is een Mexicaans-Amerikaanse tenor, zong grote rollen in het Teatro alla Scala in Milaan en de Wiener Staatsopera in Wenen. Een prachtige stem en goed geacteerd.
Gilda, Aigul Khismatullina, een opkomende sopraan, zij studeerde aan het conservatorium van Kazan en kreeg engagementen bij o.a. Deutsche Oper in Berlin. Khismatullina beschikt over uitstekende stemkwaliteiten, en er wordt goed gespeeld. Aigul zet een uitstekende Gilda neer met alle emoties die bij deze rol passen.
Een extra vermelding verdient het Herenkoor van de Nationale Opera o.l.v. koordirigent Edward Ananian-Cooper. Naast dit uitstekende koor in zang wordt er goed geacteerd en op een bepaalde choreografie/regie goed bewogen met onder andere allemaal dezelfde maskers het geen scenisch heel leuk overkomt.
Het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Antonio Fogliani was perfect in vorm en zorgde voor een muzikale belevenis.
Alle solisten, koor en orkest zorgen voor een totale eenheid en zetten een prachtige gevoelige Rigoletto neer. Soms zelfs kippenvel! Een staande ovatie tot besluit en terecht!
Rigoletto is te zien en te beleven tot en met 29 september. Info: www.operaballet.nl