Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Recensie - Eerste Vlaamse 'Avond van de Filmmuziek'

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

'De Avond van de Filmmuziek' kreeg dit jaar z’n eerste editie in Sportpaleis Antwerpen. In Vlaanderen zit er potentieel in het concept, maar er is even goed nog veel marge om te groeien. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek


Door Robin Peeters

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

In een voor ongeveer 70 procent gevuld Antwerps Sportpaleis vond zaterdagavond de eerste Vlaamse editie van ‘De Avond van de Filmmuziek’ plaats. In Nederland vindt het evenement dit jaar voor de elfde keer plaats met drie shows in de Amsterdamse Ziggo Dome. Dit Nederlandse succes wil PSE Belgium naar Vlaanderen halen om het een vaste stek te geven in de programmatie van de Antwerpse concerttempel. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

De Nederlandse concertshow van 2024 werd grotendeels gekopieerd naar Antwerpen. De setlist bleef, op twee Vlaamse intermezzo’s na, behouden, maar productioneel oogde het in Antwerpen magerder. En laat dat nu de belangrijkste vraag van de avond zijn: wat is de meerwaarde van een filmmuziekconcert in een grote arena? Die extra mogelijkheden om de muziek te combineren met spectaculaire concerteffecten denk ik dan. Net daar ontbrak het aan bij deze eerste Vlaamse ‘Avond van de Filmmuziek’: de belichting bleef vaak statisch en de enkele “special guests” – Jack Sparrow, knappe raptorpuppeteers en Darth Vader samen met enkele stormtroopers – tilden het spektakel niet naar een niveau dat je zou verwachten in het Sportpaleis. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Voor ‘De Avond van de Filmmuziek’ deed PSE Belgium een beroep op de muzikanten die ook ‘The Night of the Proms’ in dezelfde zaal muzikaal omkaderen: het Antwerp Philharmonic Orchestra aangevuld met koor Fine Fleur en de Backbone-band. Met ‘Also Sprach Zarathustra’ van Richard Strauss, het bekende muziekstuk dat in ‘2001: A Space Odyssey’ werd gebruikt en de avond opende, kon het indrukwekkende orkest al meteen z’n visitekaartje afgeven.

“Ik heb nog geen zakdoekjes gezien, maar er zijn toch al snaren geraakt”, sprak presentator Aster Nzeyimana het publiek aan na een suite uit ‘Forrest Gump’ (Alan Silvestri). Nzeyimana praatte de avond aan elkaar en moest het geheel voorzien van een dosis jeugdige schwung. Dat de sportjournalist ook een prima presentator is, daar bestaat geen twijfel over, maar de onderbrekingen waren te frequent en waren vaak ook te lang waardoor de avond fragmentarisch begon aan te voelen. Dat merkte Nzeyimana zelf ook toen hij zich enigszins verontschuldigde voor zijn lang relaas over de familie Coppola als inleiding op de themamuziek van ‘The Godfather’ (Nino Rota). Uiteraard is het geestig om te weten dat de familie naast wijn en pastasauzen ook eigen weed op de markt heeft gebracht en dat Nicolas Cage, geboren als Nicolas Kim Coppola, eigenlijk het neefje is van Francis Ford. Deze lange intermezzo’s haalden echter te vaak het tempo uit de show dat in het begin al niet bijster hoog lag. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Naast de muziek uit ‘The Godfather’ en ‘Forrest Gump’ stond met de muziek uit ‘Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain’ nog een melodieuze soundtrack op het programma in het eerste gedeelte van de show. De bekende score van Yann Tiersen werd prachtig uitgevoerd op piano door Long Dieusaert – en klonk zowaar ook meer dan behoorlijk in het Sportpaleis – maar het werden zo toch eerder een gezapige eerste dertig minuten.

Meer schwung kwam er met een suite uit ‘Gladiator’. De in de studio zo stevig aangedikte score van Hans Zimmer blijft live een uitdaging om even impressionant te klinken. Zimmer himself moet tijdens zijn concerten ook alles uit de kast halen om het geheel live even vol te laten klinken als in de filmversie. De Duitse componist heeft daar ondertussen z’n trukendoos voor waardoor de versie gebracht door het Antwerp Philharmonic Orchestra weliswaar natuurlijker, maar ook magerder klonk. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Twee recentere soundtracks van Zimmer die zaterdagavond gespeeld werden – het magistrale ‘Time’ uit ‘Inception’ en een al even formidabele suite uit ‘Interstellar’ - hadden minder te kampen met dit euvel. Organiste en TikTok-fenomeen Anna Lapwood vervoegde het orkest om op een voortreffelijke manier de orgelpartijen voor haar rekening te nemen. De wall of sound die Zimmer tijdens zijn liveconcerten weet te ontwikkelen is misschien indrukwekkender, dit was alleszins verfijnder. De GSM-lichtjes die tijdens ‘Interstellar’ het Antwerps Sportpaleis vulden, maakten het geheel helemaal af. Kippenvel.

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

In het eerste deel passeerden nog ‘Once Upon A Time In The West’ (Ennio Morricone), ‘Pirates of the Caribbean’ (officieel van Klaus Badelt) en ‘Jurassic Park’ (John Williams) de revue. Allemaal puik uitgevoerd, maar niet bepaald verrassende keuzes van de samensteller. Wanneer de setlist ietwat afweek van de gebaande paden werd de avond het interessantst. Zo kreeg in het eerste deel Don Davis’ muziek uit ‘The Matrix’ een plaats in het programma. Oké, dat is natuurlijk geen onbekende parel, maar in een show vol “usual suspects” was het wel een fijne afwisseling. Dat doet ook de vraag rijzen waarom er niet vaker gekozen werd voor vlotte, commerciële soundtracks die iets minder platgespeeld worden. ‘How To Train Your Dragon’, ‘Chicken Run’, ‘Twister’, ‘Speed’ , ‘The Time Machine’,… om er enkele te noemen. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Het eerste deel werd afgesloten door Stijn Meuris die met een rijke, symfonische versie van ‘Ik Hou Van U’ mocht tekenen voor een heus ‘Night of the Proms’-momentje. Het Noordkaap-walsje geschreven voor ‘Manneken Pis’ deed het publiek meezingen, wiegen en klappen alsof ze in een andere show waren beland. Een gevoel dat versterkt wordt door hetzelfde orkest te gebruiken als bij ‘The Night of the Proms’, eveneens onder leiding van de Braziliaanse dirigente Alexandra Arrieche. Die smartphonelampjes tijdens ‘Interstellar’ konden eveneens uit een editie van de Proms komen.

Het enthousiasme van het publiek tijdens ‘Ik Hou Van U’, dat beloond werd met het luidste applaus van de avond, liet een gemiste kans zien om meer Belgisch soundtrackwerk in de setlist te stoppen. Niet dat Long Dieusarts uitvoering van de muziek uit ‘Intouchables’ (Ludovico Einaudi) niet sterk was, maar hier had even goed kunnen gekozen worden voor pakweg de muziek die Wim Mertens schreef voor ‘The Belly of an Architect’ om de avond meer Belgische trots te geven. Aan het slot van het tweede deel werd nogmaals gekozen voor een song – en géén score – uit een Belgische film. ‘If I Needed You’ uit ‘The Broken Circle Breakdown’ werd schitterend gebracht door componist Bjorn Eriksson samen met hoofdrolspelers Veerle Baetens en Johan Heldenbergh. Het trio had echter een plaatsje op het grote scherm verdiend in plaats van een statisch beeld van de filmposter. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Na de muziek uit ‘Intouchables’ ging het tweede deel verder met een prachtig eerbetoon aan World Soundtrack Award-winnaar Jóhann Jóhansson die in 2018 overleed. Het orkest, met een glansrol voor de harpiste, bracht een zeer knappe versie van ‘Domestic Pressures’ en ‘Arrival of the Birds’ uit het sterke ‘The Theory of Everything’. Een fijne keuze in het programma.

Het thema uit ‘Chariots of Fire’ neuriën en vervolgens aan een Sportpaleis vol filmmuziekliefhebbers vragen “herkendet?”, het was niet het sterkste moment van Aster Nzeyimana. Net zoals het ook geen bijster briljant idee was om tombolagewijs een ring gebaseerd op ‘The Lord of the Rings’ in drie delen te verloten onder één van de toeschouwers. Het was volstrekt onnozel en onnodig. Uitschuivers die koor Fine Fleur snel deden vergeten door hun prachtige inbreng bij Vangelis’ ‘Conquest of Paradise’ en later bij de suite uit die ‘Lord of the Rings’ (Howard Shore). Hierbij mocht koorlid Floor Van Egghen fungeren als soliste, een ietwat vreemde keuze tijdens een avond met verschillende gastartiesten. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Ook voor het uitvoeren van de bekende solo uit ‘Schindler’s List’ (John Williams) werd niet gekozen voor een gastartiest, maar wel voor Esther Wüstenhoff, eerste violiste van het Antwerp Philharmonic Orchestra. Wüstenhoff slaagde erin om op knappe wijze de ontroerende solo ook te laten werken in een joekel van een concertarena waardoor de keuze voor haar beter te verdedigen viel.

Net zoals bij onder andere ‘Jurassic Park’ en ‘Pirates of the Caribbean’ werd ook bij ‘Schindler’s List’ het grootste LED-scherm gebruikt voor livebeelden van het orkest – de sterren van de show – en werd het niet gebruikt om clips uit de films te tonen. Die beeldfragmenten waren vaak het grootste manco in de show. Bij sommige muziekstukken wisten ze het geheel goed te ondersteunen, maar te vaak matchten de beelden niet met de scènes of de sfeer van de momenten waarvoor de scores geschreven werden. ‘Hedwig’s Theme’ van John Williams uit ‘Harry Potter and the Sorcerer’s Stone’ werd bijvoorbeeld voorzien van beelden uit het veel donkerdere ‘Harry Potter and the Half Blood Prince’ waarvoor niet Williams maar wel Nicholas Hooper nieuwe muziek heeft gecomponeerd. Hetzelfde ook voor James Bond-thema (John Barry) dat ondersteund werd door beelden uit ‘No Time To Die’, een film die qua sfeer veraf staat van de eerste 007-films waarvoor het bekende deuntje werd geschreven. Idealer is een mix van de twee: korte fragmenten uit de film afgewisseld met livebeelden van het orkest. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

De eerste Vlaamse ‘Avond van de Filmmuziek’ heeft een behoorlijke start gemaakt, al is er voldoende ruimte voor groei. Inhoudelijk kan een betere mix tussen Belgisch werk, ietwat minder gespeelde wervelende parels en pure crowdpleasers zorgen voor een spannendere setlist. Minder onderbrekingen, betere achtergrondbeelden en een minder statisch podiumbeeld kunnen op hun beurt het geheel dynamischer maken. Met wat finetuning is ‘De Avond van de Filmmuziek’ ook in Vlaanderen een blijver. Recensie Eerste Vlaamse Avond van de Filmmuziek

De tweede editie van ‘De Avond van de Filmmuziek’ gaat door op zaterdag 9 mei 2026 in Sportpaleis Antwerpen. Info en tickets: www.avondvandefilmmuziek.be.

Gezien op zaterdag 26 april 2025 in Sportpaleis Antwerpen.