Recensie Flip Noorman "Moordballades"


Door Andy Doornhein

Het is de tijd dat prostitutie en misdaad weelderig tieren in het Rotterdamse Katendrecht. In de havenkroeg “Het Bloedvergiet” wordt een goede knokpartij dan ook niet geschuwd en dat daarbij regelmatig wapens gebruikt worden is meer regel dan uitzondering. Dit is vanavond de setting van de nieuwe voorstelling van Flip Noorman. Een voorstelling waar de dood in al haar facetten de hoofdrol speelt.
Bij binnenkomst in de zaal spelen Noorman en zijn begeleiding Vera van der Bie en het Amsterdams Andalusisch Orkest met Mehmet Polat (ud) en Alper Kekeç (percussie). 

Recensie Flip Noorman "Moordballades"  

Het eerste nummer herken ik meteen. Het is “Aan de oever van de Rotte” een vrij bloeddorstig kinderliedje uit 1904. Een heerlijke meezinger waarbij de hele zaal dan ook uit volle borst mee doet. 

Aan den oever van de Rotte Tussen Delft en Overschie 

Zat een kikker luid te wenen
Met een zuig'ling op haar knie

Kijk eens jongen sprak de moeder
Zie je gindse ooievaar 't Is de moordenaar van je vader
Hij at hem op met huid en haar etc

Na zijn twee andere voorstellingen waarbij Noorman de nummers van Leonard Cohen en Tom Waits vertolkte gooit de zanger het vanavond over een compleet andere boeg.

De liedjes hebben een grote variatie in onderwerpen van een prachtige teder liedje, over een man die een einde maakt aan het leven van zijn dementerende vrouw omdat de artsen hen daarbij niet willen helpen tot en met de, een horror-achtige versie van “What shall we do with the drunken sailor”. Bij dit liedje heeft Noorman zich laten inspireren door antwoorden op die vraag van zijn leerlingen op de middelbaarschool, waar hij één keer per week les geeft. De oplossingen van deze tienjarige kids zijn creatief en luguber te noemen maar zingen heerlijk mee. Stop hem in een kist met een rat erbij of blaas hem op zijn mond tot zijn ogen eruit puilen, zijn fantastische oplossingen toch?  De vraag aan zijn leerlingen van, waar blijft een droom als je hem vergeten bent is ook weer een inspiratie voor een prachtig liedje “In de duisternis”. Ook  de “Buitenbaarmoederlijke zwangerschap ballade” heeft diepe indruk op mij gemaakt. In dit zeer aangrijpende liedje vertelt Noorman over de periode dat zijn vrouw bijna aan zo’n zwangerschap overleed. Gelukkig is alles goed gekomen en zijn ze kortgeleden ouders geworden van een blakend gezond kind.

De combinatie van de rauwe stem van Noorman met de exotische klanken van het Amsterdams Andalusisch Orkest is van een ongekende schoonheid. Aangevuld met de hemelse stem van Vera van der Bie is dit een muzikale voorstelling die ver boven mijn verwachtingen uitgestegen is. Ieder liedje is een klein avontuur en de preek over de vleesindustrie heeft mij zeker aan het denken gezet. 
Vanavond was de vaste technicus van Noorman verhinderd en is de voorstelling technisch verzorgd door het technische team van de Goudse Schouwburg en ook die verdienen een veer, want ondanks een paar minimale foutjes hebben deze de voorstelling perfect laten verlopen.

“Moordballades”  is een prachtige, creatieve, intense, emotionele voorstelling waar de dood in een compleet ander licht komt te staan. De komende weken nog maar een paar keer te zien, dus wees er snel bij.
Klik hier voor de speellijst 

Gezien op 10 April 2024 Goudse Schouwburg