Door Hans van Oort - Foto's Monika Rittershaus
Op 5 juni gaat de opera ‘Fidelio’ een productie van de Nationale Opera in première in het kader van het Holland Festival. De opera Fidelio is gecomponeerd door Ludwig van Beethoven (1770-1827) en is de enige opera die Beethoven ooit heeft geschreven en werkte tien jaar lang aan dit stuk.
Fidelio. Het libretto is oorspronkelijk opgesteld door Joseph Sonnleithner uit het Frans van Jean-Nicolas Bouilly. De opera ging op 20 november 1805 in première in het Weense Theater an der Wien. De opera verhaalt hoe Leonore, vermomd als gevangenisbewaarder genaamd ‘Fidelio’ haar echtgenoot Florestan van de dood redt in een politieke gevangenis.
Fidelio 2024. De Fidelio operaproductie door de Nationale Opera in het kader van het Holland Festival is een opera in twee bedrijven gezongen in het Duits. In het programmaboek staat vermeldt dat het libretto is van Joseph Sonnleithner met nieuwe dialogen van Andriy Zholdak. En dat is duidelijk merkbaar in de uitvoering van de Fidelio van vanavond. Eveneens tekent Zholdak voor de regie, het lichtontwerp, het decorontwerp weliswaar met Daniel Zholdak, kostuumontwerp met Simon Machabeli en zo zet Zholdak duidelijk een groot stempel op deze operauitvoering!
‘Zholdak’ s enscenering begint met een proloog: Leonore houdt een lezing op een wetenschappelijke conferentie waarin gesproken wordt over de invloed van duistere energie in de kosmos, en hoe deze energie de harmonie in de kosmos verstoord. Daarna wordt een keten van ongewone gebeurtenissen in gang gezet die de verhouding tussen de geliefden Leonore en Florestan zal verstoren. In Zholdak’s versie geen gevangenis. Florestan wordt door Pizarro ontvoert naar een duistere wereld achter een spiegel. Leonore probeert haar weg naar Florestan te vinden en stapt ook door de spiegel. Er gebeurt van alles op het toneel en komt als nietszeggend over. Zo zijn we getuige van een gigantische gloeilamp op het toneel, een rood rugzakje, iemand met een vis op het toneel en wordt er in getallen gepraat en soms in woorden door Pizarro. Zeker 50 keer zien we een doek zakken tussen de scenes en aan spiegels geen gebrek. Het is een filmische regie met veel nietszeggende momenten. Het publiek is dan ook verbijsterd en enigszins teleurgesteld wanneer je in de pauze de reactie’s hoort. Een groot pluspunt en dat geeft de gehele voorstelling een Boost is de kwaliteit van de zang en muziek!
De rol van Leonore wordt uitmuntend vertolkt, zowel in zang als het acteren door: Jacquelyn Wagner, zij studeerde aan de Manhattan School of Music en aan de Oakland University of Michigan. Zingt in de Wiener Staatsopera en o.a in Opernhaus Zürich. De rol van Florestan wordt meesterlijk vertolkt door: Eric Cutler deze tenor studeerde aan Luther College in de Amerikaanse stad Lowa en maakte deel uit van de Metropolitan Opera’s Lindemann Young Artists Development Program.
De overige rollen: Don Pizarro (Nicholas Brownlee), Rocco (James Creswell), Marzeline (Anna El-Khashem) Jaquino (Linard Vrielink), Don Fernando (Mark Kurmanbayev), Erster Gefangener (Stefan Kennedy), Zweiter Gefangener (Peter Arink) worden voortreffelijk gezongen en gespeeld.
Tegen het eind van de voorstelling presenteert zich het Koor van de Nationale Opera onder leiding van Edward Ananian-Cooper tezamen met alle solisten tegen een eenvoudige zwarte achtergrond met ‘Wer ein holdes Weib errungen’ en dan ontstaat er terecht kippenvel bij het voltallige publiek en is dit een Grande Finale!
Het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Andrés Orozco-Estrada staan garant voor sublieme begeleiding en spelen de hele avond de sterren van de hemel. Grandioos. Al met al wordt de avond van deze opera goedgemaakt door solisten, koor en orkest!
Een daverend applaus valt allen ten deel maar zodra de regisseur Andriy Zholdak met de Oekraïense vlag om zijn nek het toneel opkomt na de uitvoering van De Nationale Opera’s ‘Fidelio’ klink er een massaal boegeroep in de zaal
Fidelio is te zien tot en met 29 juni aanstaande Info: www.operaballet.nl