Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Recensie - Reisopera speelt L’Incoronazione di Poppea

Recensie - Reisopera speel L’Incoronazione di Poppea

Topzang en acteerwerk geven kracht aan ‘Poppea’ bij Reisopera.


door Hans van Oort - foto's Marco-Borggreve

L’Incoronazione di Poppea, Monteverdi’s meesterwerk bij de Nederlandse Reisopera laat een keur aan prachtige zangers zien en horen met mooi acteerwerk in een eenvoudige productie!
Monteverdi. Claudio Monteverdi (Cremona, 15 mei 1567 – Venetië, 29 november 1643) was een Italiaanse componist, dirigent en oorspronkelijk ook werkzaam als gambist en zanger. Monteverdi’s werk markeert de overgang van renaissance naar barokmuziek. Tijdens de inleiding, enthousiast gegeven door Ben Coelman, in de nok van Carré komen we te weten dat Monteverdi slechts twintig procent van deze opera moet hebben geschreven! 

Recensie - Reisopera speel L’Incoronazione di Poppea

De kroning van Poppea is een muzikaal drama dat traditioneel wordt toegeschreven aan Claudio Monteverdi ook al moeten de overige auteurs waarschijnlijk worden gezocht bij een aantal jongere componisten. Het libretto is van Gian Francesco Busenello. 

De opera werd opgevoerd in 1642 in het Teatro Santi Giovanni e Paolo in Venetië.

Liefde laat zijn gezag over Deugd en Fortuin gelden door te beweren dat hijzelf de wereld en haar politieke omwentelingen in beweging brengt.
L’Incoronazione di Poppea was een revolutionair stuk in zijn tijd omdat het de traditionele waarden op zijn kop zet en lust en ambitie verheerlijkt, ten koste van rede en moraliteit.
Tekst en muziek zijn een dampende, schuimende cocktail waarin politieke en amoureuze intriges aan het hof van keizer Nerone worden gestuurd door elke denkbare menselijke drift. De personages riskeren alles in de strijd om de macht en worden daarvoor beloond.

Recensie - Reisopera speel L’Incoronazione di Poppea

Het verhaal.          
Keizer Nero is verliefd op Poppea, de echtgenote van Ottone. Hij stuurt Ottone naar de provincie Lusitanië, zodat hij zich samen met zijn minnares Poppea kan amuseren, zoals Tacitus ons vertelt.
Ottone is radeloos als hij merkt dat hij Poppea kwijt is aan Nero en hij stort zichzelf in waanideeén en weeklagen. Ottavia, de vrouw van Nero, draagt Ottone op om Poppea te vermoorden. Ottone belooft haar om dit te doen, maar omdat hij niet de moed heeft om zijn geliefde Poppea van het leven te beroven , vermomt hij zich als Drusilla, die op hem verliefd was. In deze vermomming gaat hij naar Poppea’s tuin. Maar ook Amor verschijnt in de tuin, en grijpt in om te voorkomen dat Poppea gedood wordt. 

Recensie - Reisopera speel L’Incoronazione di Poppea

Tegen het advies van Seneca in wijst Nero Ottavia af en neemt hij Poppea tot vrouw. Seneca sterft en Ottavia wordt uit Rome verbannen.
Op 3 mei vond de laatste voorstelling plaats van een serie van 10 voorstellingen in een goed bezet Koninklijk Theater Carré.

Wanneer even na de aanvangstijd het zaallicht dooft heeft de volledige cast het verdrietige bericht gehoord dat Pierre Audi plotseling is overleden.
Pierre Audi is zaterdag 3 mei plotseling overleden op 67 jarige leeftijd. Audi was voormalig artistiek directeur van de Nationale Opera (1988-2018).
En na de mededeling dat soliste Catherine Trottmann, zij speelt de hoofdrol Poppea, een lichte verkoudheid heeft opgelopen en niet op volle kracht zal zingen, begint de voorstelling.

Recensie - Reisopera speel L’Incoronazione di Poppea

L’Incoronazione di Poppea begint met een kaal toneel waar ongeveer 8 tafels en een behoorlijk aantal stoelen staan verschijnt het aantal verschillende rollen ten tonele.
Topzang en het betere acteerwerk geven deze versie van de opera een enorme positieve kracht. 

Tijdens het tweede bedrijf dacht ik even in een klucht verzeilt te raken en dat deed erg  komisch aan dat wel maar was geenszins storend.
Regisseur Ted Huffmann creëerde een rollenspel dat de mechanismen van de menselijke samenleving aan het licht brengt als een eeuwige komedie van macht en verleiding. Huffmann is hier bijzonder goed in geslaagd.

Deze Huffmann productie maakte volkomen duidelijk dat deze opera over seks gaat!
Alle rollen worden uitstekend vertolkt in deze productie met fraaie zangstemmen.

We horen en zien Jake Arditti, als Nerone, Arditti beschikt over een krachtige, macho counter tenor die met een mooi geluid zijn rol opbouwt van een verliefde man tot een kwaadaardig figuur.
Alex Rozen speelt een krachtige Seneca, die sterft, Rozen weet zeer zeker te ontroeren. Catharine Trottmann zet een prachtig lyrische Poppea neer. De verliefde Poppea maakt indruk en is sexy.
Luciana Mancini ontroert in haar rol als Ottavia en geeft een goede invulling die deze rol nodig heeft. Prachtig gezongen en vol verdriet geacteerd.
Lilian Farahani zet een arrogante Fortuna neer en een kwetsbare Drusilla.
Jake Ingbar zong en speelde een voortreffelijke Ottone met een mooi timbre counter tenor.
Werkelijk voortreffelijk waren de verschillende vrouwenrollen door Marcel Beekman, tenor, als Arnaita,Nutrice, Famigliari 1 en Damigella. Hij steelde bijna de hele show en kreeg de lachers op zijn hand. Grandioos vertolkt! Bravo.

Steven van der Linden, Lucia Martin Cartón, Riccardo Romeo en Yannis Francois completeerden in hun rollen, zowel zingend als acterend, deze uitstekende cast met hun verschillende kleine rollen.
Cappella Mediterranea, het dertien koppige orkest, zorgde voor de begeleiding onder leiding van Mónica Pustilnik. Deze samenstelling speelt in kleinere bezettingen en was een goede ondersteuning voor de zangers. Deze samenstelling in een enorme grote Carré orkestbak was in het begin even wennen.
Voor het decorontwerp tekent Johannes Schütz en voor het lichtontwerp Bertrand Couderc terwijl het kostuumontwerp werd verzorgd door Astrid Klein.
Dramaturg is Antonio Cuenca Ruiz en Bewegingsadviseur is Pim Veulings.

Jammer genoeg kon ik niet het gehele toneelbeeld volgen in verband met mijn slechte Carréplaats. Dat was erg jammer,
Maar de volledige productie kon rekenen op een terecht minutenlang applaus.  
Info: www.reisopera.nl