Na de concertseries ‘Wien bleibt Wien’ en ‘Winter in Wien’ brengt De Nationale Operette in dit theaterseizoen 2022/2023 ‘Wenen * New York * Parijs’. Geheel passend bij de tijd van het jaar zijn er twee programma’s samengesteld. Vóór de jaarwisseling ‘Weihnachtskonzert’ voor dat speciale, nostalgische Kerstgevoel en Ná de jaarwisseling ‘Neujahrskonzert’ waarmee 2023 feestelijk wordt ingeluid.
Beide concerten bevatten niet alleen pareltjes uit de Weense operette, maar ook juweeltjes uit het Amerikaanse en Franse operetterepertoire, waarbij de Cancan uiteraard niet mag ontbreken. Highlights uit de bekendste musicals zullen in dit programma eveneens de revue passeren.
Stersolisten van de voormalige Hoofdstad Operette staan garant voor een voortreffelijke avond Operette. Deze solisten hebben stuk voor stuk hun sporen verdiend op nationale en internationale podia.
Wilma Bierens, sopraan, studeerde cum laude af aan het conservatorium van Maastricht en volgde zanglessen bij o.a. Cristina Deutekom. Wilma heeft hoofdrollen vertolkt in producties bij de Hoofdstad Operette, de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid. Naast haar werk als uitvoerend kunstenaar was Wilma Bierens hoofdvakdocente zang aan de Fontys Academy of Music in Tilburg. Wilma treedt ook op als soliste bij koren zoals de Mastreechter Staar.
Arnold Bezuyen, tenor, begon zijn carrière bij de Hoofdstad Operette met rollen in o.a. ‘La Vie Parisienne’, ‘Die Lustige Witwe’, ‘Gräfin’Mariza’. Daarna verlegde Arnold zijn grenzen naar de Opera. Tijdens zijn opleiding aan de Opera Studio Amsterdam werd de basis gelegd voor een imposante internationale carrière. Arnold speelde, onder leiding van vooraanstaande dirigenten, grote opera rollen in beroemde theaters zoals o.a.: Deutsche Oper Berlin, Covent Garden London, Staatsoper Wien, Metropolitan Oper New York. Arnold is hoogleraar zang aan de Kunstuniversität Graz (sinds 2018) en aan de Hanns Eisler Hochschule (sinds 2021).
Bert Simhoffer, bariton, studeerde zang aan het conservatorium van Arnhem, het Mozarteum in Salzburg en bij de dames; Coby Riemersma en ruim 20 jaar bij Cristina Deutekom. Bert speelde vele jaren bij de Hoofdstad Operette en in de musicals o.a.: ‘Annie’, ‘Oliver’, ‘Mary Poppins’. Daarnaast zong Bert in operettes bij de Opera van Krakow (Polen) en het Muziektheater van Chercassy (Oekraïne).
Het Weihnachtskonzert.
Vanavond is dan ook de première in theater De Meerse in Hoofddorp nagenoeg uitverkocht en wacht een enthousiast publiek op een heerlijke feestelijke muziekavond. Het publiek ontvangt een informatief geïllustreerd programmaboek met talrijke foto’s gratis als souvenir. Een heerlijke feestelijke gevarieerde muziekavond is het zeer zeker geworden.
Wanneer het zaallicht dooft staan heel sfeervol de leden van het ensemble met brandende kaarsen in de zaal en zingen ‘O com, All Ye Faithful’ dit geeft meteen een warme Kerstsfeer en is een mooi opstapje, terwijl het doek opengaat, naar een blokje prachtige Kerstsongs. Deze Kerstsfeer wordt voortgezet en de Kerstsongs worden uitgevoerd door solisten, orkest en de leden van het ensemble in een sprookjesachtig decor. Een Christmas medley wordt gespeeld en gezongen door allen gevolgd door een orkestrale bijdrage van het orkest met ‘Bist du bei mir’. Nadat sopraan Wilma Bierens het prachtige ‘Ave Maria’ van Franz Schubert heeft gezongen eindigt de tenor Arnold Bezuyen met het prachtige ‘Panis Angelicus’ van Cèsar Franck.
Hierna begint de muzikale reis van Wenen via New York naar Parijs en weer terug naar Wenen.
Operette bijdragen uit de Weense operette zijn werken van Carl Millócker, Franz Lehár, Frédéric Chopin, Carl Zeller en Emmerich Kálmán. In deze selectie excelleert Arnold Bezuyen, tenor, met het prachtige ‘Wolgalied’ hetgeen zorgt voor kippenvel. Bert Simhoffer, bariton, presenteert zich tezamen met het vocaal ensemble in het ‘Ganz ohne Weiber geht die Chose nicht’ uit de operette ‘Die Csárdásfürstin’ van Emmerich Kálmán zoals alleen Bert dit kan!
Het eerste deel voor de pauze wordt besloten met ‘Blumenwalzer’ uit het ballet ‘De Notenkraker’ van Tsjaikovski op choreografie van Tessa Wouters.
Een aanwinst in dit feestelijke concert zijn het vocaal ensemble & ballet. Leden van het vocaal ensemble verzorgen ook de verbindende tekst. Tussen de verschillende onderdelen wordt een tekst op een kaart geschreven aan de desbetreffende componist en die kaart wordt gedeponeerd in een ouderwetse rode brievenbus.
De Nationale Operette vindt het belangrijk om jonge talenten ook een podium en zodoende ervaring te bieden.
Na de pauze openen orkest en ballet met ‘March of the Toys’ uit de operette ‘Babes in Toyland’ waar de dames en heer van het ballet werkelijk ‘toys’ uitbeelden. Perfect!
Het concertprogramma gaat verder met de mooiste melodieën uit bekende musicals: ‘Kiss Me Kate’, ‘Carousel’, ‘The Sound of Music’, ‘West Side Story’.Daarna wordt er doorgereisd naar Frankrijk. Het vocaal ensemble begeleid door het uitstekende orkest brengt ‘Barcarolle’ uit de opera ‘Les contes d’Hoffmann’. Uiteraard wordt natuurlijk de ‘Can Can’ niet vergeten als we in Parijs zijn dit spektakel wordt uitgevoerd door ballet, vocaal ensemble en orkest. Tot groot enthousiasme van de zaal. We keren weer terug naar de bij uitstek operettestad Wenen. Uitgevoerd worden gedeelten uit de operettes ‘Die Lustige Witwe’ en ‘Ein Walzertraum’ om af te sluiten met een grandioze FINALE! ‘Heia in den Bergen’ Wilma Bierens met alle medewerkers. Hierop volgt uiteraard een minutenlange ovatie door een enthousiast publiek!
De muzikale leiding is in handen van de befaamde maestro Walter Proost. Met de enthousiaste Johann Strauss bezetting van zijn gerenommeerde orkest European Philharmonia.
De enscenering is in handen van Brigitte Odett die van dit concert één geheel maakt tezamen met choreografe Tessa Wouters in een sprookjesachtig oogverblindend decor.
Licht- geluid- en decor ontwerp Lars Huijgen.
Voor de algehele organisatie en artistieke leiding tekent Wilma Bierens.
info: www.nationaleoperette.nl