Door Tommy van Delst / Foto's Bram Willems
Wat doe je als je cabaretier bent, maar ook graag uitpakt met majestueus gezang of zelfs eens in een balletmaillot in het Zwanenmeer op het toneel zou willen staan? Dan maak je toch gewoon zo’n voorstelling met cabaret, zang en ballet! Er zijn maar weinig mensen die zich deze combinatie kunnen permitteren, maar Alex Klaasen weet na Showponies, Showponies 2 en de kerstvariant Snowponies, het publiek opnieuw te verrassen met een vrolijke nieuwe show. Ditmaal echter zonder ponykampvriendjes en vriendinnetjes, maar tout seule. Daarom draagt deze eenmansrevue de naam: No Ponies.
Meerstemmige koortjes, grappige dialogen of indrukwekkende tapnummers hoef je in deze voorstelling dus niet te verwachten. Alex staat immers in z’n eentje op het toneel. Alex Klaasen, die al opviel tijdens zijn eindstage bij Brigitte Kaandorp in Brigitte de musical, wist toen al de aandacht van het publiek te trekken en vast te houden. Hoewel Alex vooral bekend werd door grappige typetjes zoals Yari, de flamboyante stylist in Gooische vrouwen, wil hij met deze voorstelling voor het eerst ook veel van zichzelf laten zien.
Het is mei 2022. Na het aflopen van de laatste coronamaatregelen, heeft Alex zijn zinnen gezet op het schrijven van een nieuwe musical. Om zich te laten inspireren reist hij af naar New York. Maar in plaats van te kunnen ontspannen en schrijven in een fijne omgeving, wordt hij overvallen door gevoelens van angst en krijgt hij verschillende paniekaanvallen. Deze ware gebeurtenis, die door Klaasen al vanaf de eerste scène wordt geïntroduceerd, is de rode draad van deze voorstelling.
De regie is in handen van Peter van de Witte, die we kennen als componist van het lied Gewoon Opnieuw. Voor dit lied uit Showponies 2, met de tekst van Jurriaan van Dongen, ontving Alex in 2019 de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied. Ook voor deze voorstelling componeerde Peter verschillende liedje. Onder andere het Sondheim-achtige lied 152W 96TH street, wat Alex’ persoonlijke, kwetsbare verhaal in New York samenvat.
Naast Peter kon Alex rekenen op een muzikaal vreugdestukje van componistenbroertjes Jan en Keez Groenteman. Ook komt de Brabantse roots van Alex - naast zijn persoonlijke verhalen - naar boven in het door Rutger de Bekker gecomponeerde carnavalsnummer: met mij kon je lachen.
Andere liedjes doen de kenners misschien denken aan de voorgaande ponyshows. Zo heeft het nummer juist nu iets weg van het nummer acceptatie uit Showponies 2 en laat je tranen maar stromen van het lied kerstmis zonder hondje uit Snowponies. Overigens zijn de meeste liedteksten van Alex’ eigen hand. Net als de rapteksten van het spoken word spook, dat terecht een luid applaus mocht ontvangen. Leuk om te weten is, dat deze rapteksten de eerste teksten waren van deze huidige voorstelling.
Door deze show solo uit te voeren, zijn er veel haastverkledingen nodig. Arno Bremers en Regina Rorije zorgen met een basistenue, zoals dat ook bij zijn voorgaande shows een succes was, dat deze verkledingen razendsnel kunnen verlopen en Alex met alleen een trui, pet of jas onmiddellijk kan transformeren naar een nieuw personage.
Zoals we inmiddels van Alex’ shows gewend zijn, ligt ook bij deze voorstelling de lat hoog als het aankomt op authenticiteit. Gelukkig kunnen deze verwachtingen worden ingelost, al mist er soms enige samenhang tussen de verschillende scenes. Daan Wijnands weet opnieuw met relatief simpel ogende, maar oh zo versterkende lichaamshoudingen en bewegingen te zorgen voor een doeltreffende staging. Hij liet nog maar eens zien waarom hij naast 6 nominaties ook daadwerkelijk 5 musicalawards voor beste choreografie in ontvangst mocht nemen. Wat een vakman.
Zonder twijfel is het hoogtepunt van de voorstelling het nummer Nessum Dorma van Puccini. Alex Klaasen laat hiermee nog maar eens zien en horen wat voor uitzonderlijk talent hij is. Ontroering, passie, kracht en emotie komen in dit lied samen. Vocaal ontstijgt hij zichzelf en weet hij het publiek tot aan de laatste rij te raken. Dat hier een staande ovatie op volgde was dan ook volledig terecht.
Net als bij zijn voorgaande shows zit er ook nu weer een kwinkslag aan het einde van de voorstelling. Wat dat precies is zul je moeten uitvinden door vóór 8 januari te komen kijken in het theater. Speellijst zie: www.alexklaasen.nl/speellijst
Gezien 8 oktober 2023 Delamar Theater Amsterdam