Door Marit van Eisden / Foto's Raymond van Olphen
Verlichting, liefde, yoga, Chardonnay, het zijn een aantal ingrediënten van de nieuwe comedy van Bos Theaterproducties. Op donderdagavond 3 maart gaat deze productie in de Amstelveense Schouwburg in première.
Als Yan, dé ijdele yogameester, een boek uit brengt zorgt dit voor onverhoopte hindernissen. De komst van de Russische Olga drijft een wig tussen Yan en zijn vriendin Chana. Leerlingen en vrienden van het stel Elvira en Merel, miss Chardonnay, zitten tussen het vuur en zien met lede ogen aan hoe hun geliefde yogaschool op het randje van de afgrond terecht komt. Als Chana besluit om een eigen yogaschool naast die van Yan te openen, zorgt die voor nog meer narigheid.
Bij binnenkomst in de zaal zijn de castleden als druk bezig met hun opwarming met yogaoefeningen. De voorstelling begint dan ook geheel in stijl met een yogales. Het publiek wordt gevraagd hun benen stevig op de grond te planten, hun ogen te sluiten en op hun ademhaling te letten. Dit zorgt uiteraard voor veel gegiechel links en rechts. En eigenlijk heerst er meteen een lacherige sfeer. Dat kan tijdens de voorstelling vast alleen maar beter worden.
Helaas lukt dit niet helemaal. Het verhaal is eentonig en op sommige momenten onduidelijk. De verhaallijn is dit niet, maar het is eerder de vraag waarom er bepaalde gebeurtenissen plaats vinden. Na afloop heb ik als kijker ‘waarom’ vragen die dan ook onbeantwoord zijn gebleven. Met welk doel komt de Russische Olga nou eigenlijk? Wat is er met haar verleden aan de hand? Waarom dumpt Chana Yan direct naar wat enkel wat geflirt lijkt? En dit geldt voor meerdere elementen van de voorstelling. Aan het eind van elke scène wordt er door de acteurs een lied gezongen. Alleen is het voor mij niet duidelijk of dit lied een komische of een serieuze betekenis heeft.
Chris Tates speelt de charismatische Yan, die bij de vrouwen alles voor elkaar kan krijgen. Zijn vriendin Chana, die hoofdzakelijk uit liefde handelt, wordt vertolkt door Danielle van de Ven. Zij past goed in deze rol van spirituele yogalerares. De rol van Chardonnay kenner Merel wordt gespeeld door Marie-Louise Stheins. Merel heeft duidelijk wat rust in haar hoofd nodig en Stheins speelt deze chaotische dame op leeftijd overtuigend en komisch. Melody Klaver geeft gestalte aan de jonge en overenthousiaste juriste Elvira. Haar droom is eveneens yogales geven maar vooral indruk maken op Yan. Aardige rol van Klaver. Tot slot is de rol van de Russische Olga voor Ellen Pieters. Pieters weet van de Russin, inclusief accent, een vermakelijk personage te maken.
De personages hebben elk een kenmerkend karakter, maar deze eigenschappen worden bij enkele rollen teveel uitvergroot waardoor het ietwat over de top wordt naar mijn mening. Het spel van de spelers is alles behalve slecht en er zijn zeker momenten die mij een glimlach op het gezicht bezorgen.
Kijk voor meer informatie en de speellijst op www.bostheaterpoducties.nl