Buy website traffic cheap

Foto Anna Perger
Het Nationale Theater en Theater Bellevue presenteren Hen, een tragikomedie waarin een kip de mens een spiegel voorhoudt.

Van 15 januari t/m 9 februari staat Hen in Theater Bellevue in Amsterdam. Esther Scheldwacht, Hein van der Heijden en Denise Aznam - acteurs van Het Nationale Theater - vormen de cast van deze tragikomedie in regie van Ada Ozdogan. Met Hen verkent debuterend schrijver Roos Bottinga de vraag "Wat als een kip een toneelstuk maakt? Hoe gaat de mens daar mee om?" Met dit idee won zij de tweede Open Call van Het Nationale Theater en Theater Bellevue voor een nieuwe Bellevue Lunchvoorstelling. De première vindt plaats op zaterdag 18 januari om 12:30 uur in Theater Bellevue. 

Over Hen
Een toneelstuk geschreven en gespeeld door een kip. Een primeur bij het theater Nationaal. Bij de eerste tekstlezing komen de kip, haar tolk en haar mede-acteurs voor het eerst samen. Er is taart, en iedereen heeft er zin in: dit belooft bijzonder te worden!

Dankzij de tolk ligt er een script en worden de regie-aanwijzingen vertaald. Maar kunnen de acteurs wel écht luisteren naar een stem die nog niet eerder werd gehoord? Is de mens in staat tot het spelen van een bijrol?

In een tijd waarin ongelijkheid en privileges niet langer als vanzelfsprekend worden geaccepteerd en grensoverschrijdend gedrag onder een vergrootglas ligt, zet schrijver Roos Bottinga in Hen de verhoudingen op scherp.

Hen is een tragikomedie waarin een kip de mens een spiegel voorhoudt.

“Ik las een artikel over het feit dat dieren verbeeldingskracht hebben. Toen dacht ik: als je verbeeldingskracht hebt, dan kun je je dingen voorstellen en dus ook kunst maken. Wat nou als een dier een toneelstuk zou maken? Hoe gaan wij daar dan mee om?
Roos Bottinga

Het Nationale Theater x Theater Bellevue
Hen is na Exit Poll de tweede productie die voortkomt uit een open call van Theater Bellevue en Het Nationale Theater waarin de auteur wordt gezocht voor een nieuwe tekst voor een Bellevue Lunchtheatervoorstelling, gespeeld door acteurs van het ensemble van Het Nationale Theater.

Voor deze tweede open call werd gevraagd te reflecteren op de vraag "Hoe leren we (weer) luisteren naar de verzwegen stemmen van de natuur?"

“Wat Roos met haar verhaal laat zien is hoe kunst een dier agency kan geven, een eigen stem. Maar ook hoe verschrikkelijk complex dat is, hoeveel valkuilen er daarbij op de loer liggen. De absurditeit die we ervaren bij de gedachte aan 'een stuk geschreven door een kip’ zegt al genoeg over de heersende verhouding tussen mens en dier. Ik ben verheugd dit traject samen met Roos, Bellevue, Ada, en ons gezelschap aan te gaan.”  
Eric de Vroedt, artistiek leider Het Nationale Theater

Credits
tekst Roos Bottinga
regie Ada Ozdogan
spel Denise Aznam, Esther Scheldwacht, Hein van der Heijden
dramaturgie Remco van Rijn, Kyra Mol
regieassistent Goosje Leeuwenstein
decorontwerp Janne Sterke
kostuumontwerp Lotte Goos
lichtontwerp Tim van ’t Hof
geluidsontwerp Marijn Brussaard, Boudy Scholten
creatieve productie Annelies Hendrikse
techniek Lucas de Groen

coproductie Theater Bellevue, Het Nationale Theater deze samenwerking wordt ondersteund door VandenEnde Foundation mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten

Speeldata
wo 15 jan – do 9 feb 12:30 / 17:30
première za 18 jan 12:30 
Theater Bellevue, Amsterdam

wo 12 feb & do 13 feb 20:30
Zaal 3, Het Nationale Theater, Den Haag

zo 9 feb met prikkelarme ontvangst
do 16, wo 22 jan, zo 2, do 6 feb Pay what you can

www.theaterbellevue.nl/hen


Over de makers
Roos Bottinga studeerde in 2022 af aan de Arnhemse Toneelschool. Ze speelde in Snackbar bij de Toneelmakerij en Stuk voor stuk en De man die er genoeg van heeft van De Theatertroep. In 2023 maakte ze haar eerste solovoorstelling Ik heb gezongen op mijn moeders begrafenis (en andere dingen waarop je trots kunt zijn). Met Hen maakt Roos haar debuut als schrijver. 

Ada Ozdogan studeerde in 2014 af als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien heeft zij voor veel verschillende theaters en gezelschappen gewerkt. Zo maakte zij bij Theater RAST Dubbelgangers, Grace en The Returned. Deze zomer regiseerde zij ROOF van Maxine Palit de Jongh in het Bellevue Lunchtheater (coproductie Theater Bellevue en Likeminds). Haar werk draait om thema's zoals de kneedbaarheid van identiteit en ideologie. Ze is gefascineerd door personages die worstelen met de definitie van hun omgeving en de maatschappij.