In het DeLaMar theater in Amsterdam ging 21 februari Nureyev in première. Een eigen, oorspronkelijke productie van de Theater BV van Christian Seijkens en Allard Blom. De Theater BV bracht ons de afgelopen seizoenen al vaker verrassende en kwalitatief goede producties zoals het aangrijpende Trompettist van Auschwitz en Blind Date, de leukste nieuwe musical sinds tijden. Dat schept hoge verwachtingen voor Nureyev.
Aan Jan Kooijman de taak om het leven van de legendarisch balletdanser met het publiek te delen. Kooijman kennen wij inmiddels allemaal als danser, acteur, jurylid en presentator. Toen hij in 2009 zijn carrière bij Scapino Ballet Rotterdam afsloot, was dat ook meteen een afscheid van het theater. Nu keert hij terug naar het toneel. Samen met de jonge talentvolle Nehanda Peguillan en Kiran Gezels brengt hij het bewogen leven van Rudolf Nureyev. De wereldberoemde Nureyev (1938 –
1993) wordt gezien als een van de grootste dansers van zijn tijd. Zijn charismatische persoonlijkheid en virtuositeit waren in die tijd ongekend, maar hij stond ook bekend om zijn grilligheid.
In het stuk van de hand van Allard Blom zien we Nureyev op 54 jarige leeftijd samen met twee dansers in de Opéra in Parijs aan de choreografie van het ballet La Bayadère werken. De generale repetitie verloopt stroef. Hij heeft daarom de twee hoofdrolspelers bij zich op het toneel geroepen. Het gaat allesbehalve goed met Nureyev die stervende is aan aids. Hij kijkt terug op zijn leven en neemt afscheid van zijn bewogen leven en van zijn grote passie dans.
Alle facetten van Nureyev ’s leven komen voorbij: zijn imposante carrière, het vormen van het wereldberoemde dansduo met Margo Fonteyn, zijn vlucht en politiek asiel in Frankrijk, zijn turbulente en losbandige vrije leven, zijn grote liefde Erik Bruhn die in 1986 overleed en zijn zoektocht naar vrijheid, acceptatie en liefde. Nureyev overleed in 1989 uiteindelijk aan de gevolgen van aids. Onder Michail Gorbatsjov kon hij in 1987 nog terugkeren naar zijn geboorteland om zijn moeder te bezoeken die op sterven lag.
In de slotscène woont Nureyev de première bij van La Bayadere, liggend op zijn divan in de coulissen. Hij wil graag nog één keer applaus halen. Alleen. De stervende en gebroken Nureyev staat op en loopt voor de allerlaatste keer naar het licht het applaus tegemoet.
Kooijman levert een indrukwekkende prestatie, weliswaar bijgestaan door twee dansers, vertelt hij het verhaal alleen en verrassend, soms als dialoog. De voorstelling behandelt de facetten van Nureyev ‘s leven met vaart, dat houdt de voorstelling zeker boeiend. Gevolg daarvan is wel dat emoties soms iets meer uitgediept hadden kunnen worden om echt te raken. Kooijman schittert, is charismatisch en overtuigend en brengt het verhaal foutloos en invoelend. Bijgestaan door de fantastische dansers Peguillan en Gezels is het visueel een lust voor het oog. Weliswaar hebben zij geen tekst, toch hebben zij een dragende rol om het verhaal samen over te brengen aan publiek. Choreograaf Rinus Sprong en regisseur Martin Michel zorgen voor de juiste harmonie in de voorstelling. Ook een pluim voor de muziek en het stijlvolle en passende licht en decor.
De Theater BV levert opnieuw een mooie oorspronkelijke productie af in een tijd waarin wij veel reprises zien in het theater. Daarmee bewijst de producent zijn meerwaarde des te meer met kwalitatief zeer goede en vernieuwende producties. Wij kijken nu al uit naar Piaf in het najaar.
Nureyev is tot en met eind mei te zien. Ga voor kaarten naar www.nureyev.nl
Gezien: 21 februari 2023 Delamar Theater Amsterdam