Door Robin Peeters / Foto's Backstage Producties
Voor de zesde productie van ‘Assisen’ hebben Backstage Producties en Play de handen in elkaar geslagen. Na vijf theatervoorstellingen maakte ‘Assisen’ vorig jaar zijn debuut op televisie bij Play4. Honderdduizenden mensen konden zo, thuis vanop een scherm, over het lot van de beklaagde beslissen. Vanaf afgelopen zondag kan het theaterpubliek, vanuit een tot assisenzaal omgebouwd Theater Elckerlyc, opnieuw deelnemen aan een gloednieuw proces. Een proces dat onder de huid van het publiek kan kruipen als je niet te hard nadenkt over de onwaarschijnlijke toestanden die zich in de Elckerlycse rechtszaal soms voltrekken. In dat geval zorgt de formidabele cast van ‘Assisen Live – De Kotmoord’ voor uitstekend popcorntheater dat, dankzij de vernuftige enscenering, het publiek op het puntje van z’n stoel laat zitten.
‘Assisen Live – De Kotmoord’ laat het publiek in de rol van de jury kruipen op het assisenproces tegen Alexander Deman (Ben Segers). De dokter wordt beschuldigd van de moord op studente Lisa Van Hees (Leonce Peeters) waarmee hij een affaire had. Of was het toch zelfmoord? Drie getuigen werpen steeds een ander licht op de zaak waarna de jury, het publiek dus, moet beslissen over de schuld of onschuld van de beklaagde. Gaan ze mee in de redelijke twijfel die de advocaat van Deman (Carry Goossens) probeert te zaaien of volgen ze de procureur (Jonas Leemans)? En misschien wel de belangrijkste vraag: heeft het publiek het uiteindelijk bij het juiste en meest rechtvaardige eind?
Liefhebbers van highbrow theater zullen met deze commercieel geschreven en uitgevoerde zesde ‘Assisen’-vertelling alleszins niet aan hun trekken komen. En daar is helemaal niets mis mee. Zeker wanneer je merkt dat een creatief team op zéér vakkundige wijze een enigszins simplistisch verhaal alsnog zodanig meeslepend op de planken kan zetten dat je als publiek enerverend wacht op de ontknoping, dan heb je simpelweg een knappe voorstelling gecreëerd die een groot publiek een prima avondje uit zal bezorgen.
Je moet dan natuurlijk wel door sommige clichématige personages en enkele ongeloofwaardige spelmomenten durven kijken. De medekotstudent (Nona ’t Jolle) wordt als een arrogante puber neergezet, de vrouw van de beschuldigde (An Miller) heeft alles voor haar man over om hun relatie in stand te houden en de bemoeizuchtige kotmadam (Ini Massez) heeft een meer dan vlotte babbel. Dat is misschien nog het strafste aan de regie van Filip Peeters en het pientere script van Frank Van Laecke en Peter Römer: er gebeuren voldoende ongeloofwaardige zaken tijdens de assisenzaak, toch ga je als publiek uiteindelijk vlot mee in hun ingenieus opgebouwde enscenering. De redelijke twijfel sluipt zoetjesaan binnen, de intriges stapelen zich geleidelijk aan op en het “vuil spel” van alle betrokkenen escaleert niet al te bruusk waardoor de pay off – “Heeft die Alexander Deman het nu wél of niet gedaan?” – uitstekend werkt.
Uiteraard heeft de cast waarover de producent kan beschikken hier ook een groot aandeel in en die lijst van acteurs en actrices oogt impressionant. Over de kwaliteit van o.a. Sien Eggers, Ben Segers, Carry Goossens en An Miller heeft niemand z’n twijfels en ook in deze ‘Assisen Live’ spelen ze hun rol uitmuntend. Hetzelfde kan gezegd worden over Jonas Leemans – een voor het grote publiek misschien minder bekende naam – maar Leemans is formidabel als procureur. Zijn snijdend requisitoir maakt het voor het publiek extra moeilijk om nog in de onschuld van de beklaagde te geloven.
Regisseur Filip Peeters speelt geregeld ook de komische kaart uit en dat is een kolfje naar de hand van Ini Massez die absoluut hilarisch is als bazige kotmadam van het slachtoffer. De – vaak perfect aangegeven – oneliners landen allemaal. “Ik hoorde het soms bonken in mijn living terwijl het geluid van mijn tv op het maximum stond.” – “En dat waren dan seksuele handelingen?,” vraagt de procureur zich af – “Kleurenwiezen en Uno maken dat soort lawaai niet, hé.” Het is maar één van de vele zeer geestige replieken die Massez met een perfecte timing over het publiek mocht storten. Dat met de half ontblote boezem vooruit op de verdediging afstormen was dan weer te veel van het goede en tekenend voor het onrealistische karakter van de voorstelling. Lukt het je echter om de knop om te draaien en mee te gaan in wat er zich ontplooit op het podium, dan staat deze ‘Assisen Live – De Kotmoord’ garant voor fijn entertainment. Een prima “guilty pleasure” in theatervorm.
Info en tickets: www.backstage-producties.be
Gezien op zondag 21 april 2024 in Theater Elckerlyc in Antwerpen.