In zijn nieuwste productie ODO laat theatermaker Wensley Piqué in een live-cinema ervaring de veerkracht en geschiedenis van de Marron-gemeenschappen in Suriname zien. De voorstelling gaat in première tijdens de Black Achievement Month.
ODO is geïnspireerd door Piqué's persoonlijke reis naar het Surinaamse dorp Pikin Slee in Saramaccaans gebied. In de voorstelling combineert hij elementen als maquettes, zandkunst en soundscapes om de historische context van de Marron-gemeenschap te schetsen, van de trans-Atlantische slavernij tot hun strijd voor vrijheid.
"Als het over de Marron-gemeenschappen gaat, praat men over mensen die zijn gevlucht. Maar als je in verzet gaat… Als je weigert in alle opzichten deel te nemen aan de onmenselijkheid van de trans-Atlantische slavernij, om zo je volk te bevrijden... Dat is niet vluchten. Vluchten doe je in angst. Ontsnappen is een doordacht plan. En dat is kracht. Die kracht wilde ik ervaren; daarom ben ik naar het binnenland van Suriname getrokken. Ik kwam thuis,” aldus Wensley
ODO is een co-productie van Dawn Collective (voorheen Rose Stories), Theater a/d Rijn en Theater Bellevue. De voorstelling is te zien in het Bellevue Lunchtheater, gevolgd door een kleine tournee langs o.a. Theater a/d Rijn, Bijlmer Parktheater en Theater Zuidplein. De première is op zo 6 okt om 12:30 uur in Theater Bellevue in Amsterdam.
Meer over ODO
In ODO verbeeldt Wensley Piqué met maquettes, overheadprojector, zandkunst, live-cinema en indringende soundscapes zijn kennismaking met een gemeenschap diep in het binnenland van Suriname. In de Amazone leven deze mensen niet alleen in de natuur, maar vooral ook mét de natuur. Deze gemeenschappen putten uit de krachten van het oerwoud en hebben er een diepe connectie mee. Ze luisteren naar hun levensgidsen: de 'spirits' van hun voorouders en geloven dat alles voortkomt uit één enkele energetische bron die alles met elkaar verbindt.
Op het toneel schetst Wensley samen met Damani Leidsman (Mushroom Mosis) en Ava Meijer op een gefragmenteerde manier de historische context van deze gemeenschappen: de trans-Atlantische slavernij, de ontvoeringen uit Afrika, de ontsnappingen, verzet en hun immense veerkracht.
Wensley creëerde eerder het door pers en publiek geprezen Granm’ma, een eerbetoon aan zijn oma in de vorm van een poppenspel. Als maker gebruikt hij zijn eigen ervaring om verhalen van de Afrikaanse diaspora te vertellen, waarbij poppenspel een van zijn belangrijkste disciplines is.
Klik hier voor de speellijst