Trompettist in Auschwitz, een intens aangrijpende voorstelling.

Op maandag 4 april is in de Leidse Schouwburg de voorstelling Trompettist in Auschwitz in première gegaan. Als het zaallicht dooft en de gordijnen open gaan, wordt het stil in de zaal, ijzig stil. Die stilte blijft er tot het toneellicht dooft, dan ontlaadt de zaal zich in een oorverdovend applaus.

Trompettist in Auschwitz is gebaseerd op het boek van Dick Walda. Het omschrijft het verhaal van Lex van Weren. Een intens en heftig verhaal. Van Weren heeft de verschrikkingen van de kampen overleeft omdat hij trompet kon spelen. Dat een muziekinstrument er voor kan zorgen dat je leven gespaard wordt. Alleen Lex van Weren heeft als enige van zijn familie deze vreselijke tijd overleeft. Het boek van Dick Walda heeft op mij al een enorme indruk gemaakt. Om dit verschrikkelijke verhaal met dezelfde intensiteit op het toneel te brengen, lijkt mij een enorme prestatie.

Als het doek opengaat bekruipt mij meteen een beklemmend gevoel. Het decor, dat ontworpen is Joris van Veldhoven, zorgt direct voor de juiste sfeer. Niet meer dan een paar betonnen palen met prikkeldraad en een blok beton op de grond. De naargeestige sfeer is goed te voelen in de zaal, het is doodstil geworden.

Trompettist in Auschwitz FOTOGRAAF Annemieke van der Togt 013

Het verhaal begint in een hotelkamer. Het is 1952 en Tilly en Lex van Weren zijn door de Poolse regering uitgenodigd om nog éénmaal  kamp Auschwitz te bezoeken. In deze eerste scène speelt Soy Kroon de liefdevolle Tilly en Thomas Cammaert Lex van Weren. Hoe Kroon dit in samenspel met Cammaert overtuigend speelt, maakt diepe indruk op mij. Kroon en Cammaert nemen samen alle rollen op zich. Een meesterlijke topprestatie. De rol van Lex van Weren wordt door Kroon en Cammaert gespeeld. Als de dialoog van Lex van Weren door beide mannen wordt uitgesproken raken deze zinnen mij diep in mijn ziel.

De acteurs gaan op zo’n vloeiende wijze over naar een ander karakter. De minuscule veranderingen in de uitspraak en lichaamstaal zijn soms nauwelijks waarneembaar. De geloofwaardigheid van dit nieuwe karakter is meteen aanwezig. Een zeer knappe prestatie. Geen rekwisieten zijn hier nodig om een totaal ander mens op het toneel te zetten, alleen voortreffelijk acteerspel.

Trompettist in Auschwitz FOTOGRAAF Annemieke van der Togt 017

Het lichtontwerp van Coen van der Hoeven versterkt het effect in welke tijd we in het verhaal zijn. Het warme licht geeft aan dat het verhaal na de oorlog is en het intens koele licht is tijdens de oorlog. Daar we tijdens de voorstelling telkens van de éne naar de andere tijd gaan is, dit visuele effect een mooi hulpmiddel om het verhaal nog intenser te kunnen volgen.

Allard Blom heeft op briljante wijze het, nogal statische, verhaal van Dick Walda  om weten te bouwen in een dynamisch, beeldend en intens script. Regisseur Eddy Habbema heeft van alle componenten die hem ter beschikking stonden een prachtig geheel gemaakt.

Trompettist in Auschwitz FOTOGRAAF Annemieke van der Togt 018

De Trompettist in Auschwitz laat zien, dat het mogelijk is om met weinig middelen maar met het juiste script en de juiste mensen een prachtige voorstelling te maken. Gelukkig zijn producenten Allard Blom en Christian Seijkens weer helemaal terug na een moeilijke corona periode en hebben ze deze bijzondere voorstelling voor het Nederlandse theaterpubliek gemaakt.

Klik hier voor de speellijst

Uit Trompettist in Auschwitz:
Ik was een muzikale geluksvogel
het overkwam mij letterlijk
en figuurlijk spelenderwijs


Gezien op 4 april 2022 in de Leidse Schouwburg