Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 53
Recensie – Christian van Eijkelenburg speelt “Wanen”

Recensie – Christian van Eijkelenburg speelt “Wanen”

Na het succes van zijn eerste solovoorstelling Drift staat Christian van Eijkelenburg opnieuw in het theater met de voorstelling "Wanen". 


Door Andy Doornhein – Foto’s: Thijs Maas 

"In de surrealistische en zinnenprikkelende cabaretperformance Wanen versmelten realiteit en verbeelding tot er werkelijk geen touw meer aan vast te knopen is. Wat doe je als het leven zo absurd is dat je alleen nog maar kan vluchten in je eigen fantasie?"
Zo wordt "Wanen omschreven op de website van Christian van Eijkelenburg

Recensie – Christian van Eijkelenburg speelt “Wanen”

Daar haal ik meteen een woord uit dat me voor aanvang van deze voorstelling nog niet was opgevallen: cabaretperformance. Op de website van de theaters en in verschillende aankondigingen wordt een quote uit mijn recensie van Drift gebruikt:
★★★★ “Modern, hip, absurdistisch en werkelijk ontzettend grappig.” (Theaterparadijs) Zoals je hier kunt lezen, was Drift dit ook allemaal. Echter, in Wanen slaat Van Eijkelenburg een andere weg in. Zoals hij zelf zegt: “Met de Franse Eikel was alles lekker luchtig, met Drift wat serieuzer maar vooral luchtig, en met Wanen ben ik heel persoonlijk.” Laat ik meteen zeggen dat deze quote zijn nieuwe voorstelling niet helemaal dekt.

Recensie – Christian van Eijkelenburg speelt “Wanen”

Op achtjarige leeftijd had de jonge Christian last van nachtmerries. Wanneer zijn moeder hem meeneemt naar een slaapcoach, begint de zoektocht naar zijn identiteit. Een zoektocht die het publiek meeneemt in een ander audiovisueel universum. Net zoals in Drift maakt Van Eijkelenburg weer gebruik van grafische visuals en soundscapes, ook ontworpen door  Christian van Eijkelenburg. Deze zijn ten opzichte van Drift van een veel hoger niveau. 
Deze visuals vormen een belangrijk onderdeel van de verhalen en creëren een nieuwe, creatieve dimensie. Van Eijkelenburg manoeuvreert hier vlekkeloos doorheen met zijn teksten, dans, muziek (Daan van West) en humor. Regisseur Wil van der Meer is erin geslaagd om de balans en rust in emoties gedurende de voorstelling perfect op peil te houden. Er gebeurt veel op het toneel, maar je krijgt geen moment het gevoel van chaos.

Recensie – Christian van Eijkelenburg speelt “Wanen”

De context van het verhaal heeft een absurdistische lading en de humor van Van Eijkelenburg is iets waarvoor je jezelf moet openstellen. De grappen zijn gedurfd, verrassend en intens. Hij zoekt de grenzen op en neemt geen blad voor de mond.

Van Eijkelenburg stelt zich in deze voorstelling uitermate kwetsbaar op. Een zeer gedurfde keuze in een sociaal landschap dat sterk aan het veranderen is, waar iedereen van zichzelf vindt dat hij of zij een ongezouten mening moet ventileren. Hij ondersteunt dit met een aantal prikkelende verhalen.
Dat Van Eijkelenburg deze keuze heeft gemaakt, is zeer te waarderen. De humor zorgt ervoor dat het geen zware klaagzang over homoseksuele ellende is geworden, maar een mooie, integere voorstelling over zeer persoonlijke gevoelens. Hij heeft met Wanen een subcategorie binnen het cabaret gecreëerd. Zijn eigen omschrijving cabaretperformance is dan ook heel goed gevonden.

Wanen is prikkelend, verrassend, absurdistisch, maar vooral zeer mooi gemaakt. Een voorstelling die nog lang blijft nagloeien in mijn hoofd.

Klik hier voor de speellijst

Gezien op 12 maart 2025  Theater Het Klooster Woerden