Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Een kwart eeuw Musical Awards: een feest voor de Nederlandse musical

Een kwart eeuw Musical Awards: een feest voor de Nederlandse musical

Door Andy Doornhein

In 2025 vieren we maar liefst 25 jaar Musical Awards – een mijlpaal voor de Nederlandse musicalwereld. Wat begon als een initiatief om het groeiende musicalaanbod in Nederland te vieren, is inmiddels uitgegroeid tot een jaarlijks televisiespektakel waar de hele theaterwereld reikhalzend naar uitkijkt.

De allereerste uitreiking vond plaats in 2000, met als doel het vakmanschap van cast en crew van musicalproducties te belonen. Sindsdien zijn de Musical Awards uitgegroeid tot hét podium voor erkenning en prestige binnen de sector. Grote namen als Simone Kleinsma, René van Kooten, Chantal Janzen, Pia Douwes, en Stanley Burleson zijn inmiddels vaste waarden in de eregalerij van winnaars, terwijl ook jonge talenten er hun grote doorbraak beleefden.

In de afgelopen 25 jaar weerspiegelen de uitreikingen de groei, vernieuwing én diversiteit van het musicalgenre in Nederland. Van klassiekers als Les Misérables en The Lion King tot originele Nederlandse producties zoals Soldaat van Oranje en Hij Gelooft in Mij, de awards hebben een belangrijke rol gespeeld in de zichtbaarheid en erkenning van deze kunstvorm.

Ook in televisieland zijn de Musical Awards niet meer weg te denken. De jaarlijks live uitgezonden show brengt musical naar huiskamers in het hele land, compleet met indrukwekkende optredens, glitter en glamour. Het is een avond vol emotie, waarin niet alleen prijzen worden uitgereikt, maar ook de liefde voor het vak voelbaar is.

De magie van de Musical Awards: spanning, spektakel en publieksliefde

Musicalliefhebbers, theaterproducenten en artiesten kijken ieder jaar reikhalzend uit naar de uitreiking van de Musical Awards. Een theaterprijs die, vergeleken met andere onderscheidingen, bijzonder veel aandacht krijgt. Zodra de nominaties bekend zijn, begint de uitreikingskoorts te leven – zeker dit jubileumjaar, waarin het precies 25 jaar geleden is dat het eerste, door Joop van den Ende geïnitieerde, gala plaatsvond.

Zodra artiesten en theatermakers genomineerd zijn, barst het publiciteitsoffensief los. Vooral omdat er naast de juryprijzen ook een belangrijke publieksprijs te winnen valt. En om die te bemachtigen, is zichtbaarheid essentieel geworden. De sociale media worden dagelijks gevuld met oproepen om vooral op een specifieke productie te stemmen. Heel musicalminnend Nederland leeft mee. Dat zegt iets over de enorme betrokkenheid en populariteit van dit evenement. Waar er in de beginjaren nog nauwelijks media-aandacht was, is de uitreiking inmiddels uitgegroeid tot een nationaal media-event. Kranten, tijdschriften, radio en televisie besteden er volop aandacht aan.

Ook de uitzendingen zelf zijn steeds spectaculairder geworden. Het korte uitstapje naar RTL was, wat mij betreft, een mediatechnische misstap, maar gelukkig keerde het gala snel terug naar AVROTROS. De live-uitzending biedt ieder jaar een prachtige blik achter de schermen van de musicalwereld. Eén van de mooiste momenten blijft de spanning op de gezichten van producenten, creatives en artiesten. Vooral bij de genomineerden spatten de zenuwen van het scherm. En geloof me: de impact van het winnen van een Musical Award op kaartverkoop én carrière is enorm. Publieke exposure is goud waard.

Ook als kijker hoop je natuurlijk dat jouw favoriet in de prijzen valt. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik inwendig een naam mompel bij het openen van de beroemde envelop. De teleurstelling als een andere naam klinkt, is dan soms voelbaar – net als bij de genomineerden zelf. Vreugde en teleurstelling, vaak vastgelegd in één enkel camerabeeld. En ja, altijd blijven lachen, ook als je niet gewonnen hebt, want miljoenen mensen kijken mee. Een vreselijk moment, lijkt me dat. Maar wél fantastische televisie.

En die televisieavond wás fantastisch. De line-up was bijzonder gevarieerd en dankzij de prachtige techniek perfect in beeld gebracht. Ook geluidstechnisch klopte alles. De indrukwekkende videowall gaf elk optreden direct de juiste sfeer mee. En hoewel niet alle uitvoeringen vlekkeloos waren – gezonde spanning speelt nu eenmaal mee – zat ik regelmatig op het puntje van mijn stoel. Vooral Esmee Dekkers in West Side Story (De Graaf & Cornelissen Entertainment) en Sjors van der Panne in Brell (Albert Verlinde Theater) lieten mijn theaterhart sneller kloppen. Twee totaal verschillende voorstellingen, beide met een ijzersterke performance. De hele avond was een feest om naar te kijken.

Terug naar de prijzen: dé verrassing van 2025 was toch wel de twaalf nominaties voor de musical Elisabeth en Belle en het Beest van Theater Terra die de Eventim Publieksprijs  Beste Familievoorstelling in de wacht sleept. Voor Theater Terra is deze prijs extra bijzonder. Sinds vorig jaar staat het gezelschap onder leiding van een nieuwe, jonge generatie makers met Britt van Schie aan het roer. Een bevlogen groep mensen die Theater Terra niet alleen wil behouden, maar ook verder wil ontwikkelen. Marc Ramaekers geeft het creatieve team de volledige vrijheid en zie wat daar van gekomen is.  

Al 25 jaar vormen de Musical Awards een onmisbare schakel in het culturele landschap van Nederland. Ze vieren het harde werk van artiesten, creatives en makers, én geven het publiek elk jaar opnieuw reden tot applaus. Op naar de volgende 25 jaar vol muziek, dans en meeslepende verhalen op de planken!

Geniet hier nog een keer van alle optredens van deze jubileum uitzending.