Recensie Bucket List

Met ‘Bucket List’ creëert The Singing Factory een kleine musical over grote emoties die wonderwel nooit zwaar of sentimenteel aanvoelt, maar juist uitblinkt dankzij z’n hoopvolle en positieve boodschap. Recensie Bucket List


Door Robin Peeters / Scènefoto’s: Wanne Synnave

Recensie Bucket List

“Hebt ge uw vrije avond opgegeven voor het verhaal over een stervende 11-jarige? Jep!” De luchtige toon die vaak over ‘Bucket List’ hangt, wordt vrijwel meteen gezet door de innemende Eméric Coene, die afwisselend met Jerom Somers de ongeneeslijk zieke Elias speelt. Elias zien we nagenoeg de volledige voorstelling in zijn ziekenhuisbed liggen terwijl zijn overbezorgde moeder (Deborah De Ridder) en grote broer Adam (Mauro Janssens) hem zoveel mogelijk gezelschap houden in zijn kamer. Wanneer Meneer Leon (Jan Schepens), een andere kankerpatiënt, Elias’ kamer binnenstapt, ontstaat bij de jongen het idee om een zogenaamde “bucket list” te maken. Adam wil zijn broer maar al te graag helpen bij het realiseren van zoveel mogelijk dromen op zijn lijst terwijl iedereen maar al te goed beseft dat er weldra een veel te vroeg einde zal komen aan het leven van Elias. Recensie Bucket List

Cast Bucket List

Er zijn weinig verhalen waarover meer emotie hangt dan dat over een kind dat stervende is. Het is gemakkelijk om dan alle sentimentele registers open te trekken en zo simpel op het gemoed van het publiek te spelen. In 2013 liet producent Albert Verlinde met het voortreffelijke ‘De Kleine Blonde Dood’, een musical gebaseerd op het boek van Boudewijn Büch, al zien hoe dit zware thema toch gepast luchtig op een podium kan vertaald worden: door hard en duidelijk te zijn wanneer het moet en geestig wanneer het kan. Recensie Bucket List

Recensie Bucket List

Het is een insteek die van ‘Bucket List’ eveneens een voorstelling heeft gemaakt die weet binnen te komen zonder te zwaar op de maag te vallen. Het script van Wanne Synnave bezit alleszins voldoende elementen om een heel heftige musical op de planken te zetten: gescheiden ouders, een vader die niet in the picture is, een broer die zelf met mentale problemen kampt … Synnave en regisseur Hannes Vandersteene slagen erin om die zwaarte knap te laten sluimeren doorheen de voorstelling. Door het geheel echter voldoende luchtig en frivool te houden, weet de musical op de juiste momenten hard te raken, zonder het publiek te gemakkelijk murw te slagen. Het is een moeilijk te vinden balans, die Synnave en Vandersteene mooi hebben bereikt. Ook het knappe decorontwerp van de twee, met “bucketlists” die de achtergrond vormen bij de steriele ziekenhuiskamer, past perfect bij de creatieve visie.

Bucket List in première

‘Bucket List’ weet immers uit te blinken in deze tegenstrijdigheid tussen frivool en emotioneel beladen. Zo is er de ijzersterke Jan Schepens die, als Meneer Leon, Elias oproept om eens hard “godverdomme!” te scanderen, want dat lucht op. Wanneer Elias uiteindelijk wel érg enthousiast begint te vloeken, maant Leon hem toch tot kalmte aan want “Ge moet hem nu ook niet nog harder tegen u keren, dan dat ‘em nu al is”. Clichématige, op effect geschreven zinnen als “Gij weet niet wat het is om een moeder te zijn!” of “Een kind hoort niet te sterven voor zijn ouders.” zijn weliswaar ook in het script geslopen, maar een uitmuntende Deborah De Ridder weet hier uiteraard raad mee. Recensie Bucket List

Mauro Janssens in Bucket List

Het zijn alleszins zeldzame uitschuivertjes in een verder voortreffelijk script dat mooi de nadruk legt op de kleine dingen die kinderen vaak zo belangrijk vinden, maar die “grote mensen” over het hoofd zien. Elias droomt niet van wereldreizen, maar snakt wel naar een simpele wandeling in het park of naar een gezinsmoment zonder discussies. Verschillende manieren van omgaan met verdriet en angst botsen ook knap in het verhaal. Hoe de moeder zich aan elke strohalm blijft vastklampen – tot bedenkelijke forumtips toe – terwijl de oudere broer zich realistisch opstelt, maar zijn eigen emoties moeilijk kwijtgeraakt. Dit zorgt in de tweede akte voor een emotionele clash, waarbij Mauro Janssens opnieuw laat zien dat hij een van de Vlaamse musicaltalenten is om in de gaten te houden.

Scènefoto Bucket List

De songs van Sam Verhoeven, Lucas Heytens en Wanne Synnave volgen hetzelfde stramien. Verwacht geen grootse hits, maar wel kleine songs voor keyboard en gitaar die uitstekend bij de voorstelling passen en waarmee de vierkoppige cast volop kan uitpakken. ‘Maak Een Lijst’, met ook een vocaal sterke Janssens, is een energieke, hoopvolle song, terwijl meteen erna ‘Elisabeth’ een kleiner pareltje is waarbij Schepens op ontroerende wijze de liefde voor zijn gestorven partner bezingt en mooi eindigt met “Maar onkruid vergaat, dus ik zal haar weldra terug ontmoeten”. Recensie Bucket List

Deborah De Ridder in Bucket List

Dat deze ‘Bucket List’ af en toe – en waarschijnlijk onbewust – zijn mosterd is gaan halen uit musicals als ‘Next To Normal’, ‘Tot Altijd’, ‘Muerto’ of ‘De Kleine Blonde Dood’ is misschien moeilijk te vermijden. Het zorgt er echter voor dat niet elk verhaalelement als even origineel wordt ervaren. Zo zal de gemiddelde musicalliefhebber een plottwist – en de daarbij horende metafoor – van bij het begin zien aankomen en is er uiteraard een emotionele moedersong, in dit geval ‘Afscheid Van Je Kind’, formidabel gebracht door De Ridder. Wanneer iets later de muziek aanzwelt bij een emotionele knuffel kan je bij verschillende vakjes een check plaatsen. Recensie Bucket List

Deborah De Ridder in Bucket List

Storender is echter de volstrekt overbodige pauze die tussen de twee aktes van 45 minuten zit. Het wat zwaardere tweede deel botst qua gevoel met het eerste terwijl, zonder pauze, de emotionele boog veel organischer kan gemaakt worden. Deze voorstelling smeekt om in één deel van anderhalf uur gespeeld te worden.

Recensie Bucket List

De kritischere kanttekeningen wegen echter niet op tegen de bijzonder knappe productie die The Singing Factory vrijdagavond op het premièrepubliek in het Antwerpse Fakkeltheater losliet. Een musical die zelden te weinig was, maar ook nooit te veel werd. Zet die maar op jouw bucket list. Recensie Bucket List

Info en tickets: www.singingfactory.be

Gezien op vrijdag 10 januari 2025 in de Rode Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen.

Cast Bucket List

Bucket List in première

Recensie Bucket List

Cast Bucket List

Scènefoto Bucket List

Scènebeeld Bucket List

Volg ons ook op Facebook en Instagram