'Doornroosje' test in Lint

Deep Bridge laat op 13 april 2025 een volledig nieuwe versie van de sprookjesmusical ‘Doornroosje’ in première gaan in Capitole Gent. Dit en afgelopen weekend kon het publiek al kennismaken met de show tijdens de try-outs in de AED Studios in Lint. Doornroosje test in Lint

Door Robin Peeters / Beelden: Deep Bridge

 

Alvorens neer te strijken in Capitole Gent (12 en 13 april) en het Trixxo Theater in Hasselt (19 april), proefdraait ‘Doornroosje’ twee weekends in de AED Studios. Deze locatie in Lint (nabij Antwerpen) is ondertussen uitgegroeid tot een plaats waar heel wat dromen werkelijkheid zijn geworden. Bekende producties zoals ‘The Voice van Vlaanderen’, ‘Belgium's Got Talent’, ‘So You Think You Can Dance’, ‘Familie’ en ‘De Buurtpolitie’ worden hier opgenomen. Daarnaast is AED Studios de repetitielocatie voor shows zoals ‘Holiday on Ice’. Doornroosje test in Lint

Voor het eerst ging ook Deep Bridge in Lint repeteren en kon het publiek aansluitend naar de try-outs op deze unieke plek voordat de sprookjesmusical “voor het echt” te zien zal zijn in Gent en Hasselt. Een fijn idee van de Vlaamse musicalproducent. Het geeft de voorstelling – zoals het hoort – tijd om te groeien én het publiek kan aan een zacht tarief kennismaken met hun nieuwste creatie.

Lotte De Clerck in Doornroosje

Zo kon Theaterparadijs tijdens het eerste try-out weekend een kijkje nemen. Het is niet gemakkelijk – en niet correct – om bij een “work in progress” al een oordeel te vellen. Beschouw onderstaand relaas dan ook eerder als “notes” bij het creatief proces dat nog gaande is. Doornroosje test in Lint

Het publiek kreeg in Lint alleszins al een voorstelling te zien die hard deed denken aan ‘Rapunzel’, een andere enigszins kleinschaligere sprookjesmusical van Deep Bridge die in 2023 in première ging. Stany Crets is wederom verantwoordelijk voor script, regie en liedteksten, maar de gevestigde Nederlandse namen die toen deel uitmaakten van het creatieve team – Ad Van Dijk (muziek) en Joris Van Veldhuizen (decor) – werden nu vervangen door jonge talenten Jens Broes en Ezra Van Damme. Gregory Langen mocht zich op zijn beurt wagen aan de choreografie in plaats van Laurent Flament.

Twee jaar geleden schreef ik over ‘Rapunzel’ dat “de show hier en daar wat rommelig oogde en iets te vaak de kaart van de bedenkelijke humor trok”. Het is hetzelfde manco dat ook tijdens de try-outs van ‘Doornroosje’ naar boven kwam zowel in het script als in de songs. Broes creëerde enkele uitstekende musicalnummers, maar het niveau ervan ligt niet consistent hoog. De titelsong is prima – alsook het uitstekende ‘Ik ben Sven, de ridder’ – maar daartegenover staat een chaotische openingssong waarbij Broes muzikaal alle kanten uitgaat en het verschil tussen refrein en strofes te groot is. Idem voor ‘Beter dan mijn zus’ dat té graag een toppowerballad wil zijn. Doornroosje test in Lint

Waar de visie van Crets bij ‘Rapunzel’ – kunnen zijn wie je wil zijn, breken met rolpatronen en ijveren voor gelijkwaardigheid – heel duidelijk naar voor kwam, is zijn concept bij ‘Doornroosje’ minder opvallend aanwezig. Hier en daar sijpelt er wat naar binnen over het kunnen vertellen en bepalen van je eigen levensverhaal, maar het blijft nog niet hangen. Uiteindelijk moet de prins (of de ridder in dit geval) opnieuw een actieve rol spelen om Doornroosje te redden. Uiteraard met een kus terwijl ze slaapt. Niet één keer, maar twéé keer. En dat terwijl in de loop van de voorstelling Ridder Sven haar maar al te graag wou kussen, maar Doornroosje duidelijk de boot afhield. Nog problematischer wordt het wanneer net voor dit moment de Koning de opmerking maakt of dat “in deze tijd” nog allemaal wel kan zo zonder toestemming en al en al. Doornroosje test in Lint

'Doornroosje' test in Lint

Crets blijft wel een meester in het schertsend interpreteren van een klassiek verhaal. Het stuk is dan ook op z’n grappigst wanneer hij ‘Doornroosje’ aanpakt als een soort ‘Spamalot for Kids’. Al zullen de meeste mopjes vooral bij de ouders landen en minder bij het jonge publiek. De musicalincrowd wordt eveneens op haar wenken bediend met moppen als ‘Sven, de ridder’ en diens ‘Sven De Ridder Company’. Ik moest er goed om lachen, maar het bereik ervan is mogelijk te beperkt.

De overvloed aan kwinkslagen die de draak staken met het verhaal en het musicalgenre, waren verre van slecht, maar gingen dus te vaak over de hoofden heen van het doelpubliek. Wanneer Crets erin slaagt om grappen te verzinnen die bij iedereen aanslaan, is ‘Doornroosje’ op z’n sterkst. Zowel ik als de zesjarige naast mij schuddebuikten van het lachen wanneer de liedtekst “Beef en sidder, want hier is Sven de ridder”, op vraag van de Koning, vervangen werd door “Babysitter, babysitter, want hier is Sven de ridder”. Doornroosje test in Lint

Waar er, in deze try-outfase, nog twijfels zijn over de inhoudelijke en creatieve insteek van ‘Doornroosje’, is er minder twijfel over de sterkte van de cast. Lotte De Clerck is perfect gecast in de titelrol, de dynamiek tussen Isabelle Heremans en Maja Van Honsté als Goede en de Slechte Fee is formidabel en Liv Van Aelst en Walter Baele mogen – net zoals bij ‘Rapunzel’ – hun komische kwaliteiten etaleren als Koningin en Koning.

Een leuke vondst is om van het spinnewiel een levend personage te maken. Het is Steven Colombeen die zo als Spinnewilly absoluut kan uitblinken door zowel dreigend als aandoenlijk te zijn. Net zoals in ‘Hairspray’ bewijst Jérémie Vrielynck dat hij een rol met een stevige laag scherts formidabel kan neerzetten. Probeer maar eens niet te lachen wanneer hij als onhandige ‘Sven, de ridder’ steeds té enthousiast wordt bij het zien van Doornroosje en haar steeds opnieuw probeert te kussen.

Jérémie Vrielynck in Doornroosje

Deze ‘Doornroosje’ van Deep Bridge is momenteel nog een voorstelling die bulkt van de ideeën. Het zijn er echter zoveel, dat geen enkele ingeving echt ten volle werd uitgewerkt. Hierdoor voelt ‘Doornroosje’ op dit moment aan als een voorstelling die te veel wil doen, maar tegelijk te weinig biedt tijdens de te lange 90 minuten in één deel. Zo is de toevoeging van een moderne context met een schoolmeisje – Roos Van Dooren, die tijdens de les in slaap valt en zo in het verhaal van Doornroosje belandt – héél interessant, maar ook dit idee werd maar half afgewerkt waardoor het niet meer werd dan een aftrekseltje van ‘Alice in Wonderland’. Doornroosje test in Lint

Er zit alleszins voldoende potentieel in ‘Doornroosje’ om een mooie voorstelling te worden in het commerciëlere – en betaalbare – sprookjesmusicalsegment waarop Deep Bridge mikt. Eerst het beschikbare materiaal kritisch herbekijken, ballast schrappen en focussen op je creatieve visie. Misschien was uitgerekend het verhaal van ‘Doornroosje’ hét ideale moment om eens een vrouwelijke creatieve insteek uit te proberen?

De try-outs van ‘Doornroosje’ zijn op 1 en 2 maart nog te zien in de AED Studios in Lint. Voor het eindresultaat moet je in Capitole Gent (12 en 13 april) of in het Hasseltse Trixxo Theater (19 april) zijn.

Info en tickets: www.deepbridge.be.