recensie kinky boots sterker dan het origineel

Alsof de Antwerpse Arenberg eventjes onderdeel was van de Londense West End tijdens de Vlaamse première van ‘Kinky Boots’. Zoveel onweerstaanbare kwaliteit bracht InTeam Producties met hun niet te missen uitvoering van deze feelgood Broadwayshow met een scherp randje. recensie kinky boots sterker dan het origineel


Door Robin Peeters / Scènefoto's: Steven Hendrix

 

Jonge Lola in Kinky Boots

Het is opmerkelijk hoe InTeam Producties zich de afgelopen jaren zachtjesaan heeft weten te ontpoppen tot de meest in het oog springende musicalproducent van Vlaanderen. Niet door aan de lopende band producties op een podium te zetten, maar wel door te blijven inzetten op creativiteit en compromisloos aanvoelende kwaliteit. Met ‘Kinky Boots’, hun versie van de Tony en Olivier Award winnende Broadwaymusical uit 2012, lijkt het alsof regisseur en producent Niels de Valk nog een stapje vooruit heeft gezet. Na een eerder sublieme uitvoering van ‘Lelies’ bewijst het productiehuis nu met ‘Kinky Boots’ dat ze pareltjes kunnen neerzetten in het gehele musicalspectrum. recensie kinky boots sterker dan het origineel

Lola en haar Angels in Kinky Boots

In ’Kinky Boots’ volgt het publiek het verhaal van Charlie Price (Joppe Dekoker) die het schoenenbedrijf van z’n vader erft. Charlie, die eigenlijk op het punt staat om een leven op te bouwen in Londen met zijn verloofde Nicola (Lien Van Den Bossche), treft een fabriek aan op de rand van het faillissement. Nadat hij op straat dragqueen Lola (Elindo Avastia) tegen het lijf loopt, krijgt hij, op aangeven van arbeidster Lauren (een ijzersterk spelende én hilarische Oonagh Jacobs), een ingeving om het bedrijf te redden: het maken van kwaliteitslaarzen – mét stilettohak – specifiek voor dragqueens.

Elindo Avastia als Lola in Kinky Boots

Het script van Harvey Fierstein is flinterdun en moet meer dan eens beroep doen op één of andere toevalligheid om het verhaal voor te stuwen, maar in essentie blijft het een script met een gigantisch hart dat InTeam Producties met verve heeft geadapteerd naar 2025. “We willen respectvol omgaan met – en een actuele interpretatie maken van – het originele materiaal. Om dat op een correcte manier te doen, werd de musical grondig onder loep genomen”, aldus dramaturg Ot Beersaert. “Daar hoorde onder andere het maken van een actuele hertaling bij: Noord-Nederlandse woorden werden vervangen door Vlaamse equivalenten en verouderde uitdrukkingen werden aangepast aan hedendaagse maatschappelijke normen.” Met succes, want de show voelt opgefrist aan terwijl de kernthema’s van de musical – aanvaarding en zelfacceptatie – sterk op de voorgrond werden geplaatst. ‘Kinky Boots’ houdt de maatschappij een spiegel voor, maar houdt het belerende vingertje achterwege. Veel aangebrande humor houdt het geheel licht zonder ooit vulgair te worden. recensie kinky boots sterker dan het origineel

recensie kinky boots sterker dan het origineel

Jammerlijk is dat de rol van Lauren wederom een onsympathieke vrouwenrol werd waarbij de verloofde in kwestie maar al te graag de dromen van haar partner wil opofferen voor haar eigen gewin en zekerheid. De onbeschofte Don blijft dan weer relatief sympathiek aanvoelen omdat zijn lomp gedrag wordt toegeschreven aan onwetendheid en onzekerheid. Lien Van Den Bossche en Tim Saey vertolken de personages met verve, maar het blijft een opvallende vaststelling dat deze rollen door Fierstein zodanig cliché werden geschreven in een musical die juist stereotypes wil doorbreken. recensie kinky boots sterker dan het origineel

De aanpassingen die het Vlaamse creatieve team, zowel qua inhoud als vormgeving, wel kon maken, zijn echter allemaal geslaagd. Zo ziet de Vlaamse ‘Kinky Boots’ er, in combinatie met het prachtige lichtontwerp van Benjamin De Maere, formidabel uit dankzij het zowel functioneel als grootse decorontwerp van Yannic Duchateau. De vertaling van Jurrian van Dongen, met hertaling door Bas Bossaerts en Ot Beersaerts, is warm en eigentijds.

recensie kinky boots sterker dan het origineel

Bovenal blijft ‘Kinky Boots’ natuurlijk een show die één en al onweerstaanbare, energetische fun is. Dat wordt meteen duidelijk gemaakt met de wervelende openingsscène op de tonen van ‘Heel mijn leven niks mooiers gezien’, één van de vele aanstekelijke songs van Cyndi Lauper. Wanneer Lola en haar Angels – op impressionante naaldhakken – in het midden van de eerste akte het podium betreden, wordt de show pas echt een feestje. Mede dankzij de wervelende choreografie van Matthew Michel, werd elke song waarbij Lola en de Angels hun opwachting maakten, een heuse showstopper. recensie kinky boots sterker dan het origineel

Angels in Kinky Boots

De Vlaamse ‘Kinky Boots’ wordt immers voortgestuwd door de formidabele prestatie van de gehele cast met twee indrukwekkende hoofdrolspelers. Zo kon het publiek in ‘Lelies’ al kennismaken met het onmiskenbare talent van Joppe Dekoker. Als Charlie weet hij het publiek helemaal in te pakken met een ijzersterke performance. Zelfs het eerder gratuit geschreven conflict dat in de tweede akte ontstaat, weet hij geloofwaardig op de planken te zetten. Het daaropvolgende typische inkeerlied, ‘Het lef van een man’, vertolkt hij zo indrukwekkend dat het hem een open doekje opleverde.

Elindo Avastia is op zijn beurt vanaf de eerste noten van ‘Land van Lola’ indrukwekkend als dragqueen Lola. Avastia heeft zoveel star quality over zich hangen dat je als publiek niet afgeleid kan geraken. Wanneer – samen met de hoge hakken – het zelfvertrouwen van zijn personage verdwijnt als hij, in mannenkleren, als Simon de fabrieksvloer betreedt, geloof je elke zin en elke emotie. ‘In niets mijn vaders zoon’ werd zo één van de emotionele hoogtepunten van de show. Avastia’s ‘Dreamgirls’-esque uitvoering van ‘Sluit me in je hart’ was de kers op de taart en werd – geheel terecht – met een ovationeel applaus beloond. recensie kinky boots sterker dan het origineel

Elindo Avastia en Joppe Dekoker in Kinky Boots

Wanneer aan het einde van de voorstelling Charlie en Lola terugkijken naar hun jonge versies (innemend vertolkt door respectievelijk Matte Geirnaert en Alpha Nathan) levert dit zo’n mooi, subtiel beeld op dat het moeilijk is om niet ontroerd te geraken. Voeg daar de, door het zevenkoppige live orkest, aanstekelijk uitgevoerde song ‘Zoek het hogerop’ aan toe en je hebt een einde dat gemaakt is om bij uit je dak te gaan. En dat is precies wat het premièrepubliek deed bij het slotapplaus dat zelden zo daverend was in Vlaanderen. recensie kinky boots sterker dan het origineel

recensie kinky boots sterker dan het origineel

Je moet het maar doen als InTeam Producties: met minder middelen een bigbudgetversie, zoals die ooit in Londen te zien was, simpelweg aftroeven door een betere creatieve visie en een formidabele cast. Het is zo jammer dat een voorstelling zoals deze, na z’n verbluffend premièreweekend, nog maar vijf keer te zien is. Rep je maar naar de Antwerpse Arenberg.

Info en tickets: www.inteam-producties.be

Gezien op zaterdag 18 januari 2025 in Arenberg Antwerpen.

recensie kinky boots sterker dan het origineel

Elindo Avastia als Lola in Kinky Boots

recensie kinky boots sterker dan het origineel

recensie kinky boots sterker dan het origineel

Volg ons ook op Facebook en Instagram