Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

De Vlaamse musicalactrice Ann Van den Broeck heeft al een Musical Award op zak voor haar vertolking van Sophie van Beieren in ‘Elisabeth’, maar is eveneens uitmuntend als understudy van de oudere Elisabeth. Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

 

Door Robin Peeters / Scènefoto's: Annemieke van der Togt

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

De nieuwe Nederlandse productie van ‘Elisabeth’, die in maart 2025 in première ging, is op zowel artistiek als commercieel vlak een triomf voor producenten Albert Verlinde, Jaco Kaasschieter en Huub van den Heuvel. Een succes dat ook een behoorlijk Vlaamse tintje heeft. Regisseur Frank Van Laecke tekende voor een geheel nieuwe interpretatie van het stuk en – samen met enkele Vlaamse ensembleleden – staat ook tweevoudig Vlaamse Musicalprijs-winnares Ann Van den Broeck te schitteren voor het Nederlandse publiek als Sophie van Beieren. Voor deze formidabele vertolking mocht Van den Broeck – meer dan terecht – onlangs de Nederlandse Musical Award voor Beste Vrouwelijke Bijrol in ontvangst nemen. Dat 21 jaar nadat ze al eens in deze categorie genomineerd was voor haar vertolking in ‘Merrily We Roll Along’. Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

cast van Elisabeth

In de nieuwe enscenering van Van Laecke wordt de rol van Elisabeth nu ontdubbeld waardoor er een “jongere” en “oudere” titelrolspeelster op de planken staan. Het is niet mijn favoriete ingreep omdat net die gigantische boog maken van kinderlijke Elisabeth tot 60-jarige keizerin de rol zo interessant en uitdagend maakte. Het geeft wel als resultaat dat je breder kan casten om zowel nieuw talent als gevestigde waarden naast elkaar te laten schitteren. Het leverde in deze herwerking een mooie combinatie op van een formidabel debuterende Danique Dusée met musicalgrootheid Pia Douwes die zowel kracht als kwetsbaarheid in haar vertolking weet te brengen.

cast Elisabeth

Wanneer Douwes afwezig is, neemt Van den Broeck haar rol over. Dit deed ze de afgelopen maanden al meermaals, maar vandaag kreeg de Vlaamse musicalactrice in het Rotterdamse Nieuwe Luxor Theater alsnog haar officiële première als oudere Elisabeth. In 2009 kroop ze al in deze titelrol in Antwerpen, maar het is duidelijk dat met zestien jaar extra (levens)ervaring Van den Broeck de rol zowel vocaal als qua spel nog meer diepgang weet te geven. Het is opmerkelijk met hoeveel flair en zelfvertrouwen ze momenteel op de Nederlandse podia staat te schitteren, als Sophie én Elisabeth. Met een licht Nederlandse tongval – subtiel en naturel genoeg zodat het blendt maar niet opvalt – weet Van den Broeck in beide rollen het publiek in te pakken. Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Ann Van den Broeck als SophieAnn Van den Broeck als Sophie van Beieren (foto: Annemieke van der Togt)

Haar vertolking is in vergelijking met 2009 doorleefder, al heeft dat deels ook te maken met de uitmuntende, haast rebelse interpretatie van Frank Van Laecke. De regisseur heeft het minuscuul beetje zoetigheid dat over de voorgaande versie hing vakkundig verwijderd waardoor er een heel rauwe versie van het levensverhaal van de Oostenrijkse keizerin, die zelf niet vies was van wat rebellie, wordt neergezet. In een schildersatelier toont Van Laecke hoe het leven van ‘Sisi’ constant gedocumenteerd en geportretteerd wordt terwijl in de overlevering uiteindelijk vooral de kitsch – al dan niet in even potsierlijke lijsten – overblijft. Een verrukkelijke William Spaaij voorziet als Lucheni alles van een heerlijk cynisch commentaar. Door enkele rake politieke klemtonen te leggen, stopt Van Laecke bovendien veel relevantie in deze herwerkte versie. Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

William Spaaij als Lucheni

De Dood is bovenal alomtegenwoordig in deze enscenering. Een impressionante Milan van Waardenburg lijkt steeds de touwtjes in handen te hebben wat in de knappe choreografie van Roy Jonathans extra tot uiting komt. Opmerkelijk is dat in deze productie de Dood en Elisabeth eerder gelijkwaardig ten opzichte van elkaar zijn waarbij de Dood meer kwetsbaarheid, jaloezie en passionele wraak toont. Wanneer Danique Dusée aan het einde van ‘Mijn Leven is van Mij’ de Dood met een sterk handgebaar een halt toeroept, beantwoordt hij dit met de dood van haar eerstgeborene.

Op en rond die graftombe speelt het begin van de tweede akte zich af waarbij de witte japon bij Elisabeth heeft plaatsgemaakt voor een gitzwarte. Het samenspel tussen van Waardenburg en Van den Broeck is heerlijk en levert vocaal vuurwerk tijdens ‘Als ik dansen wil’. Niet veel later kan de actrice solo uitpakken met een ijzersterke uitvoering van ‘Niets, niets, echt niets’. Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Ondertussen heeft de Dood al voldoende verderf gezaaid waardoor Elisabeth zich na de sigaretten ook op heroïne stort. In een roes kronkelend op de graftombe kijkt de keizerin toe hoe de Dood ook haar zoon Rudolph in z’n greep krijgt. Het is één van de vele formidabele beelden die het publiek voorgeschoteld krijgt.

Milan van Waardenburg als de Dood

Met haar indrukwekkende vertolking van de oudere Elisabeth bewijst Ann Van den Broeck zich opnieuw als één van de meest veelzijdige musicalactrices van de Lage Landen. In deze rauwe, gelaagde en visueel verbluffende productie van ‘Elisabeth’ laat ze een onuitwisbare indruk na. Haar officiële première als keizerin mag dan lang op zich hebben laten wachten, maar het resultaat is er één dat beklijft – intens, meeslepend en meer dan verdiend. Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Ann Van den Broeck heeft geen vaste speeldata als oudere Elisabeth, maar is in principe tijdens alle voorstellingen te zien als Sophie of als oudere Elisabeth. Info & tickets: www.elisabethdemusical.nl

Herlees de recensie van Theaterparadijs.nl na afloop van de première via deze link.

Gezien op zaterdag 5 juli 2025 in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Recensie Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth

Recensie - Ann Van den Broeck beleeft weergaloze première als Elisabeth